Förbaskade Juwel! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    Förbaskade Juwel! :(

    Kom hem nyss och såg att "jag" fått yngel i mitt akvarium. 2 små rackare simmade omkring. Man blev självklart jätteglad för detta är första kullen som jag vet om i mitt nystartade akvarium.
    När jag nu ikväll ska byta vadd i mitt filter till mitt Rio 240 så ser jag när jag öppnar locket att det är fullt med små yngel inne i filtret. De flesta har dött så jag kunde bara rädda 2 stycken Exakt hur länge dom varit där vet jag inte, för man ska ju inte varje dag behöva titta ner i sitt filter.

    Jag blev riktigt förb-annad. Hur sjutton kan dom vara så korkade så dom gör insuget till filtret på det sättet. Det är ju inte speciellt mycket mindre insugen hade behövt vara för att yngeln inte ska åka in där. Ska man nu behöva krångla och sätta för skydd så kunde man ju lika gärna köpt ett annat kar. Är inte hela tanken med Juwel att allt ska vara skyddat? I så fall borde Juwel kanske få veta att fiskar får ungar.

    Jag börjar bli allt mer less på Juwel. Känns som att allt är lite halvdant med dom. Pumpen lämnar en hel del över att önska. Allt är lite platsigt omkring karet och så nu detta.
    Grrrr
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu är det väl trots allt som så att om nu hålen hade varit så små att inte pyttesmå nykläckta yngel hade kunnat ta sig in så hade också hålen blivit tilltäppta av skräp hela tiden så det hade varit omöjligt att få det att funka.
    Så om man vill odla fisk i ett akvarium så måste man tänka på detta och då t.ex. tillfälligt trä t.ex. en nätpåse eller damstrumpa över filtrert - detta kan jag dock hålla med om är praktiskt svårt med ett juwelfilter

    Men som sagt - pyttesmå yngel tar sig igenom de flesta filterinsug - det får man leva med om man inte gör något åt det

    Själv har jag t.ex. seriekopplat några akvarier och där har endlersyngel utan problem forcerat två raster och två myggnät (som är tätare än juwels filterinsug) och därmed tagit sig över till övriga akvarier
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Ja jag tänker på att fixa filter insuget på mitt filter fast jag har inte juwel men ändo när jag ska yngla.och det kallas förberedelse!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så om man vill odla fisk i ett akvarium så måste man tänka på detta och då t.ex. tillfälligt trä t.ex. en nätpåse eller damstrumpa över filtrert - detta kan jag dock hålla med om är praktiskt svårt med ett juwelfilter
        Har du några damstrumpor att låna ut, Kjell .

        Detta är nog något man får leva med om man har Juwels innerfilter. Själv har jag ungfödare i mitt Rio 240, men inte sett dessa problem, men ynglen är rätt stora vid födseln. Det bästa till små yngel är nog ett bottenfilter.
        Vad är det för yngel du har? Om det är cilklider så är det antagligen där nere de har sugits in, testa då att sätta en strumpa bara där tills de har växt till sig, och kolla om det hjälper.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • zeke66
          • November 2005
          • 257

          #5
          He he mina troffar lever ju sin första tid i munnen på mamman så jag klarar mig bra...Men har hittat ett och annat mal yngel i mitt ytterfilter vid rengörning..Så där blir det inga alger i alla fall =)
          Stercus accidit

          450L med Tropheus Ilangi
          350L Växt och mal akvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...