Tömning av 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azaroth
    • June 2006
    • 33

    Tömning av 540 liters kar

    Jag och min sambo har uppgraderat oss till ett 540 l , dock bor vi i en 2:a där vardagsrummet ligger en bra bit från toaletten, och vi har malawi som gärna vill att vi ska tömma 100-200 liter i veckan. Så nu är min fråga, hur f*n ska jag göra för att tömma det utan att behöva kånka på massa tunnor varje vecka? Jag hade en idé om att koppla en slang till en av mina powerheads och driva ut vattnet i avloppet direkt, men efter att ha varit på diverse järnaffärer så fick jag reda på att de inte verkar ha kopplingar så jag kan använda min vattenslang till pumpen. Är det någon som har råd på hur jag ska göra utan att behöva punga upp massa pengar på ett dyrt system?

    MVH Christoffer.
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    #2
    går det inte att köra hävert till dushen med en lång slang?

    Kommentar

    • Johan_esset
      • May 2006
      • 97

      #3
      eller hävert genom fönstret ner i rabatten eller sånnt vet ju inte riktigt vad ni har utanför :P
      MVH Johan

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Ursprungligen postat av Azaroth
        Jag och min sambo har uppgraderat oss till ett 540 l , dock bor vi i en 2:a där vardagsrummet ligger en bra bit från toaletten, och vi har malawi som gärna vill att vi ska tömma 100-200 liter i veckan. Så nu är min fråga, hur f*n ska jag göra för att tömma det utan att behöva kånka på massa tunnor varje vecka? Jag hade en idé om att koppla en slang till en av mina powerheads och driva ut vattnet i avloppet direkt, men efter att ha varit på diverse järnaffärer så fick jag reda på att de inte verkar ha kopplingar så jag kan använda min vattenslang till pumpen. Är det någon som har råd på hur jag ska göra utan att behöva punga upp massa pengar på ett dyrt system?

        MVH Christoffer.
        Tror inte du behöver köpa så mycket kopplingar för att fästa den på en powerhead. Jag har en powerhead och en eheim pump och där fäster jag lätt en "gardena"-slang. På eheimen får jag använda en stump mindre slang som passar runt munstycket på eheimen, sen trycker jag in den i gardenaslangen. Men hursomhelst, du behöver givetvis inte koppla den till pumpen, det går mycket bra att bara använda sig utav hävert. Med en vanlig gardenaslang tar det dock ganska lång tid. Biltema har en slang som är ganska grov som passar ypperligt att tömma vattnet med. Ett 375l tömmer du på bara några min. (Att tömma 40% av mitt 540L med gardena + hävert tar cirka en halvtimme).
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Azaroth
          • June 2006
          • 33

          #5
          Och med hävert menar du "sug & spott" metoden?

          Ifall du gör det, så är det totalt uteslutet. Jag har fått extrema munsår av akvarievatten förr i tiden p.g.a att jag sugit upp vatten med munnen genom slang för att få igång cirkulationen.

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av Azaroth
            Och med hävert menar du "sug & spott" metoden?

            Ifall du gör det, så är det totalt uteslutet. Jag har fått extrema munsår av akvarievatten förr i tiden p.g.a att jag sugit upp vatten med munnen genom slang för att få igång cirkulationen.
            Det går att ordna hävert utan "spott och ulk" . En avstängningsventill ca 1,5 meter från ena änden i den långa slangen duger gott. Stäng ventilen, vattenfyll den 1-1,5 m långa slangen mha en flaska, sänk sedan ned slangänden i karet, öppna ventilen och förhoppningsvis har "rinnet" kommit igång.

            Kommentar

            • Azaroth
              • June 2006
              • 33

              #7
              Vi testade med att "tumma" till ena änden på slangen så att trycket stannade kvar i slangen, sedan släppte vi loss trycket med slangen nere i akvariet. Fungerar klockrent, kanske inte speciellt snabbt men hellre en slang genom lägenheten en timme än att kånka på 5 st 40liters spannar. Tack till Yoda och er andra för tipsen :-)

              Kommentar

              • Nizztos
                • March 2006
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av Azaroth
                Och med hävert menar du "sug & spott" metoden?

                Ifall du gör det, så är det totalt uteslutet. Jag har fått extrema munsår av akvarievatten förr i tiden p.g.a att jag sugit upp vatten med munnen genom slang för att få igång cirkulationen.
                Jag gör så här:

                Användar vanlig gardena.
                Klämmer fast ena ändan i akvariet så att den sticker ned lagom långt med ett spännverktyg (ingen aning om dess tekniska namn). Sedan drar jag slangen in till köket som är i rummet intill. Där har jag en kopplin på kranen som jag kopplar in slangen i. Börjar med att spola in vatten i akvariet (bara för att fylla slangen). Sedan kopplar jag loss slangen från kranen och låter häverteffekten verka (med slangen i slasken). Påfyllningen är bara att sätt tillbaka slang i kran och spola in vatten.

                Jag kan inte på detta sätt tömma hela akvariet då vattenytan då hamnar under slasken.

                I ert fall borde det gå att spola vatten från handfat i badrum och tömma ut i brunslock i golvet.

                Saker man behöver:
                Klämverktyget för att hålla fast slangen i akvariet. Motsvarar en skruvtving fast är en enkel tång med fjäder.
                De fästen och pryttlar som behövs för att fästa slangen i kranen. Allt finns i gardenasortimentet.
                Rio 400l
                Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Ofta har man väl en PET-flaska som "slammklocka" (eller vad man nu kallar det). Själv använder jag en 0,5L PET med avskuren botten. Den kör jag bara ner i akvariumet och håller den uppochned så den vattenfylls, sen lyfter jag flaskan över ytan så vattnet rinner ner i slangen. Häverten kommer igång direkt!

                  Till de akvarium jag inte använder flaskan sätter jag bara slangen vid utblåset från pumpen. Sist jag räknade hittade jag 45252987 olika sätt att starta en hävert på, men det finns säkert fler än så! Det är bara att aktivera tankeknölen en gnutta
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • kkk
                    • May 2006
                    • 597

                    #10
                    Tömning

                    Nizztos har alldeles rätt i det han säger. Jag har en slang till badrummet där det sitter en kopling på ena änden, en passande hanekopling till handfatet. Först lägger jag slangen på golvet vid brunnen (kopplingsdelen) med en tyngd över så den inte flyttar sej, går ut i vard.rummet till akvariet och där trycker jag på en hävert som passar på slangen. Häverten är av den billigaste modellen som jag köpt för ca 50 kr av min akvariehandlare, för ner sugdelen i karet och pumpar upp vattentryck och sedan rinner det av sej självt medans man suger upp all skit på botten. När man sugit klart så tar jag slangen med mej in i badrummet för att skölja ur den först, koplar då honkoplingen som legat på golvet på handfatskranen, går tillbaka och fyller på med 26 gradigt vatten i karet. I mitt 540 li tar det 1/2 timme att tömma och fylla på.
                    Allt man behöver är, en trädgårdsslang, 2 koplingar hona, hane som passar på en kran, och en sughävert.(Min slang är 12 meter)

                    MVH/kkk 540li, 200 li, 80 li.

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #11
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Ofta har man väl en PET-flaska som "slammklocka" (eller vad man nu kallar det). Själv använder jag en 0,5L PET med avskuren botten. Den kör jag bara ner i akvariumet och håller den uppochned så den vattenfylls, sen lyfter jag flaskan över ytan så vattnet rinner ner i slangen. Häverten kommer igång direkt!

                      Till de akvarium jag inte använder flaskan sätter jag bara slangen vid utblåset från pumpen. Sist jag räknade hittade jag 45252987 olika sätt att starta en hävert på, men det finns säkert fler än så! Det är bara att aktivera tankeknölen en gnutta
                      Just så är det!!! Bara att välja ett av de många sätten.
                      Det sättet som passar en själv bäst är förträffligt, eller?

                      Kommentar

                      • walentine
                        • May 2006
                        • 48

                        #12
                        Jag köpte en vanlig trädgårsslang som jag skar av så det passa. Funkar alldeles utmärkt. Först tömmer jag genom hävertmetoden och sen kopplar jag in slangen i badkaretskran och fyller på med vatten.
                        Det bästa är att jag kan koppla in min slamsugare till trädgårsdslangen också så sen är de bara att suga på för fullt.
                        Visst, vattnet forsar inte direkt men hellre att de tar tid och man slipper bära. Dessutom märker jag att mina fiskar mår bättre för man röjer inte omkring för mycket och så stressas inte dom upp så mycket.

                        Kostnaden blev heller inte så illa. Slang plus koppling 90:- på Bauhaus och slamsugaren kostade 49:-

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          ja har en 10m tryckluftslang som ja tömmer med rätt ner i toaletten. ja suger med munnen så vattnet kommer halvvägs i slangen, det räcker för att de ska börja rinna själv.. ja har då ionte fått några munsår i alla fall
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • tetra 1
                            • July 2005
                            • 1225

                            #14
                            Guldfisken säljer ju vattenbytes system för typ 500 kr som man kan både tömma och fylla på vatten med funkar zuperbra

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Ska man inte vara noga med vad man köper för slang? Har hört att den inte ska vara "antimögelbehandlad"...
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...