För varmt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SockerSara
    • May 2005
    • 74

    För varmt vatten

    Har haft igång mitt 63 liters kar i lite mer än en månad och bytt lysrör från ett halvtaskigt till ett Power Glo rör på 15w.
    Hursomhelst så har det under det senaste dygnet höjt temperaturen i vattnet avsevärt... i morse låg det på 25 grader och sen har det stigit sakta under eftermiddagen till 28, 28.5 och nu ligger det på 29 grader.
    Doppvärmaren är avstängd helt och hållet och fodringsluckan är öppen i locket.. vet inte om det gör någon skillnad.. (Lysröret sattes in i går kväll)..

    Är det någon som har haft liknande problem?
    Sara & Thomas
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

    #2
    jag har väl konstant så varmt i mina kar nu när det är så här varnt ute....
    /Mr Kjellman
    1 st 240L

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av mrkjellman
      jag har väl konstant så varmt i mina kar nu när det är så här varnt ute....
      jsg har lika varmt i mina man kan alltid dra för gardinern eller släcka karet på dem varmaste stunderna det hjälper
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Ann60
        • June 2005
        • 21

        #4
        I mitt lilla guppyakvarie har jag uppåt 30 grader på eftermiddagarna när solen ligger på den väggen. Har persiennerna nere men det räcker inte till. Brukar byta någon hink vatten och häller långsamt och försiktigt i kallt vatten för att sänka temperaturen. Något annat kan man väl knappast göra, är det så här varmt så är det. Hur klarar man att hålla akvariefiskar nere i t ex Spanien? Har man andra sorter som trivs med höga temperaturer? Bara en undran så här i sommarvärmen.

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Hej,

          först och främst så förstår jag inte riktigt varför alla stänger av sina doppvärmare som jag anser alltid ska var ikopplade annat än när man byter vatten och doppvärmaren kanske hamnar i luften och bara fräser.

          Nej, sätt på doppvärmaren som fungerar precis som en radiator d v s att den är avslagen tills temperaturen går under den förinställda temperaturen på kanske 26 grader, ligger temperaturen över detta är den ändå avslagen.

          Angående din temperatur så behöver du nog inte vara orolig, detta beror ju givetvis på vilka fiskar du har men kolla upp din max-temperatur, din kritiska temperatur t ex om du har neon/kardinaltetror tål de en temperatur upp till 32 grader sedan är det fara på taket.

          Andra fiskar har en lägre max-temperatur och en del tål högre. Se över vilka arter du har och gå efter den svagaste individen och anpassa dig efter detta.

          Du skrev att temperaturen stigit till 29 grader och det är i min mening ingen fara men det beror givetvis på vilka arter du har.

          Börja med att göra följande :

          1. sätt i doppvärmaren förutsatt att den har en termostat

          2. ta reda på dina fiskars maxtemperatur, inte det samma som deras trivseltemperatur.

          3. fortsätt att övervaka dina temperaturer, skulle du ha problem med temperaturerna kanske du kan ha rampen avstängd nga timmar mitt på dagen om du ändå inte är hemma och minska belysningstiden med kanske upp till 4 timmar per dygn

          4. Fodringsluckan kan ha större effekt än man tror om du har ett annat hål någon annastans.

          Vi säger så här, du vet att varmluft stiger uppåt och genom att öppna upp ett ditt utfodringshål så kommer en del av den varma luften pysa ut där men om du vill öka genomströmningen skulle du kunna uppnå detta genom att du i det rakt motsatta hörnet på rampen, allstå om du tänker dig en diagonal i tre dimensioner placera ett insug, ett annat hål helt enkelt.

          På så vis skapas ett naturligt drag genom rampen. I en bastu brukar det sitta ett insug placerad vid golvet, antingen under bastuaggregatet eller vid dörren och i bastuns raka motsats d v s högst upp i det motsatta hörnet placeras ett naturlig ventilationskanal som man kan öppna och stänga efter behov precis som din utfodringslucka, när luckan är stängs blir det bara varmare och varmare så att det blir ett övertryck under rampen, vattnet och den varma luften börjar blandas.

          Genom att öppna upp din vetilationekanal får du en genomströmning och luften försvinner, enligt teorin i alla fall


          börja med detta om du är orolig

          lycka till

          nICKLAS.
          Senast redigerad av Tri-X 400; 21 June 2006, 08:02.

          Kommentar

          • SockerSara
            • May 2005
            • 74

            #6
            Vi tror att det är fel på doppvärmaren i alla fall.. för den verkar aldrig riktigt ha följt inställningarna... Den förra Aqua-El doppvärmaren vi hade, hade en liten lampa som lyste så fort den värmde.. och den var tänt jämt... så vi tror att det är skräpsaker...
            Jag har Kardinaltetror, Kilfläcksrasboror och en Ancistrus i mitt kar.. de vill enligt infon här ha 22-28 grader så det borde ju inte vara någon fara.. men man vill ju inte att det ska bli ännu varmare..
            Sara & Thomas

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              OK, ta bort doppvärmaren om den är trasig.

              Jag har bara kardinaler och de klarar upp till 32 grader, har haft ända upp till 32,5 grader men då bytte jag 50 % av vattnet, så fort vattenytan sjönk följde även temperaturen efter, fyllde sedan sakta på med kallt vatten.

              Jag har under de sanaste veckorna ändrat om hela mitt belysningsschema, lysrörsrampen är på från morgon till kväll men mina spot-lights går endast på på kvällen som stämningsljus.

              Detta har i sig påverkat temperaturen mycket, lysrören igger på 2 * 18 W medan spottarna ligger på 30 W vardera, jag har 3 st så det blir lite värme särskilt om det är halogener

              Nåväl, ligger det bara under 30 grader kan du vara lugn

              nICKLAS.

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Jo, en sak till.

                Om dina/Era fiskar börja av att känna av värmen så beter de sig precis som vid Nitrit nämligen att de simmar alla vid ytan och chippar efter andan.

                Skulle man vara borta och fiskarna dör av värmeslag flyter alla fiskarna på ytan med öppen mun.

                Om Ni ska resa bort skulle jag helt enkelöt stänga av rampen under hela tiden som Ni är bortresta men som sagt det verkar som att Ni har allt under kontroll även om det inte känns som det just nu


                nICKLAS.
                Senast redigerad av Tri-X 400; 21 June 2006, 08:17.

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  När det blir allt för varmt brukar jag lägga i frysklampar alternativt PET flaskor med vatten som jag haft i frysen. Kyler ner tillfälligt och sen får man göra om det igen..
                  /J

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Johan73, kan alltid bjuda in alla ungarna i trakten på glass så får du en bunt 2L glasslådor över som du kan frysa is i och sen dumpa i akvariet.

                    passar bra om man tar bort täckglas till exempel så vattenavdunstningen ökar så behöver man inte fylla upp akvariet i tid och otid.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Johan73, kan alltid bjuda in alla ungarna i trakten på glass så får du en bunt 2L glasslådor över som du kan frysa is i och sen dumpa i akvariet.
                      /J

                      Kommentar

                      • laerni
                        • October 2005
                        • 1046

                        #12
                        Har man en heltäckande ramp kan man lägga något emellan så att det blir springor runt om! Hjälper i vart fall lite!
                        Lasse

                        Min Zoon

                        Bilder på Diskusyngel mm:
                        http://www.laerni.dk/rubin.htm
                        Nytaget på Diskusfröna
                        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                        De senaste
                        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tri-X 400
                          först och främst så förstår jag inte riktigt varför alla stänger av sina doppvärmare som jag anser alltid ska var ikopplade annat än när man byter vatten och doppvärmaren kanske hamnar i luften och bara fräser.

                          Nej, sätt på doppvärmaren som fungerar precis som en radiator d v s att den är avslagen tills temperaturen går under den förinställda temperaturen på kanske 26 grader, ligger temperaturen över detta är den ändå avslagen.
                          Man kan ju spara lite på elen. Allt som är inkopplat drar ju sröm även om det inte är lika mycekt som när det är påslaget givetvis. Men om doppvärmaren ändå inte är igång under sommaren så varför ha den i och betala för det i onödan?

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            #14
                            När de blir för varmt här hemma kör jag med utan några eller något täckglas
                            Sätter på en difusor på på pumpen för jag har märkt att jag går ner 1,5grad med difusor på.
                            och jag rycker sladden till doppvärmaren, kommer iofs aldrig under 24grader förutom vid vattenbyten

                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • crazyfish
                              • March 2006
                              • 63

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tri-X 400
                              Jo, en sak till.

                              Om dina/Era fiskar börja av att känna av värmen så beter de sig precis som vid Nitrit nämligen att de simmar alla vid ytan och chippar efter andan.

                              Skulle man vara borta och fiskarna dör av värmeslag flyter alla fiskarna på ytan med öppen mun.

                              Om Ni ska resa bort skulle jag helt enkelöt stänga av rampen under hela tiden som Ni är bortresta men som sagt det verkar som att Ni har allt under kontroll även om det inte känns som det just nu


                              nICKLAS.
                              Är det verkligen bra att ha släckt rampen när man åker på semester; växterna behöver ju ljuset. Jag gjorde så innan när det var för varmt, hade rampen släckt en stor del av dagen, men tyckte man kunde se tecken på att någon av växterna påverkades av det. De borde ju inte klara sig en hel vecka utan ordentligt ljus iaf... Klart, det viktigaste är väl att rädda fiskarnas liv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...