JÄTTEräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppyn
    • October 2002
    • 100

    JÄTTEräka

    Hej!
    PÅ lunchen tog jag mig en tur till mammut zoo och fick syn på nått kul i ett akvarium..
    En kräftliknande ( typ storlek när man köper ett 24-30 st kräftor per pkt )
    sak på botten av ett akvarium.
    Trodde det var plastleksaker, men när dom senare rörde sig så insåg jag att dom faktiskt var levande... !!!
    På infon stod det jätteräka, frågade tjejen i affären men hon visste inte så mycket, dom hade precis fått in dom.
    Hon skulle ta reda på mer info.

    Är det nån här som vet vad det kan vara? Dom är ljusröd/rosa och lite bruna..
    Har pyttesmå klor och maten fastnar på deras "skägg" som dom har vid munnen.
    Och så äter dom små brysselkål.. Såg ut som dom spelade fotboll... ; )
    Tjejen i affären trodde inte dom gick på fiskarna, och ska fiskarna få i sig en sån där så måste dom ha en mun som är minst 5-6 cm bred.

    Det vore kul att ha en sån, nån som kan hjälpa??

  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Inte för att jag vill låta negativ, men om det verkligen handlar om jätteräkor så tycker jag man ska ta reda på varifrån de kommer och hur de är odlade/fångade. Odlingar av jätteräkor är ett jättemiljöproblem i stora delar av världen. Mangroveskogar ödeläggs i stor skala för att ge plats åt odlingarna. Fångster av jätteräkor till havs är ett enormt resursslöseri då 90% av fångsten är fisk som inte kan användas utan slängs tillbaka till havet.

    Men jag är tveksam till om det är "jätteräkor". De är väl saltvattenslevande djur om jag inte tänker galet. Nån sötvattenskräfta eller hummer låter mer troligt. Men jag har haft fel förr...

    mvh
    /Hasse

    -- http://och.nu/ciklid --
    //Uffe

    Kommentar

    • Guppyn
      • October 2002
      • 100

      #3
      HEj!
      Oj, hade ingen aning om att det var så...
      Men dom är sötvattenslevande så det kanske var en hummer...
      Tjejen visste ju inte så mycket eftersom dom var alldeles nya.
      Men det såg ju som sagt ut som en kräfta.
      HOn lovade dock att ta reda på mer, jag skulle återkommma i eftermiddag när jag slutar.. ( bara 20 min kvar, skönt!! )
      Så får vi väl se vad dom säger.
      Jag hör av mig när jag vet, tack för svaret!
      Trevlig helg

      Kommentar

      • aczp
        • January 2003
        • 93

        #4
        Säkert något australiskt kryp. Där finns flera arter av sötvattenshummer/räka. Och jag håller helt med Hasse - jätteräkar ska man egentligen inte köpa av miljöskäl. Men detta rör sig troligen inte om en sådan frisimmande räka.

        Fast jag är ändå skeptisk till allt annat än fiskar i akvarier.

        /AC

        Kommentar

        Arbetssätt...