för liten pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    för liten pump?

    (sätt in valfria svordomar här)!!!
    köpte mitt akvarium för ca 5 år till mina sköldpaddor (gjorde mig av med dem och skaffade fiskar istället, mest för att jag inte kunde ha dem lösa i lägenheten pga att jag fick barn).
    men men.. jag fick då allt på köpet, inklusive en Eheim Powerline Internal Filter 2252 pump. gott mos.
    men såg nu att den är gjord för att klara 200L bara, och min tank är 375L.
    har haft igång min tank i 3 månader, och allt går som det ska i det, men bör jag byta pump?
    och till vad isf?

    pumpen här: http://www.marinedepot.com/aquarium_...nal.asp?CartId=
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Varför byta om det går bra?
    Byta kan du väl göra om det skulle bli problem som kan härledas till för liten filterkapacitet.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      blev mest bara orolig. tänke att en dag bara pang boom så dör alla fiskarna helt enkelt.. låter kanske fånigt, men mitt akvarium har blitt min nya bebis, och jag vill den bara väl.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Eheim 2252 är för akvarium från 200L och uppåt! dem hade skrivit fel i den tekniska infon... Har sett många riktigt stora kar som körs med detta filter, med upp till fyra filtermoduler (så många som höjden på karet tillåter) för att få en stor filtermassa! I ditt borde du kunna ha 3 moduler?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #5
          hurvida den räcker eller inte är nog relativt till vad du ska för fiskar, och hur många. den kan vara mer än nog för ett par kampfiskar (gillar svag cirkulation) medans på tok för lite för vissa malar(som gillar hög cirkulation.).

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Eheim 2252 är för akvarium från 200L och uppåt! dem hade skrivit fel i den tekniska infon... Har sett många riktigt stora kar som körs med detta filter, med upp till fyra filtermoduler (så många som höjden på karet tillåter) för att få en stor filtermassa! I ditt borde du kunna ha 3 moduler?
            har tre moduler. men inte stående, utan liggande på botten. var så att sugpropparna försvann, och jag la det på botten. får dock rensa från sand rätt ofta, men annars så verkar det funka.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              http://www.guldfisken.se/beta/catalo...418ff26e2f001b
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                jo jag vet fan. men det ser rätt soft ut liggande, även om det tar upp en del plats. nästa gång jag ska möblera om så tror jag att jag ska lägga ner de fjuttiga kronorna det kostar att fixa till pumpen helt.
                men nu ligger utblåset längst botten, och med luftbubblorna så blir det skitsnyggt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #9
                  Mmm... kanske inte så dumt att ha det liggande eftersom de flesta av dina fiskar inte vill ha så strömmt vatten... Men är filtret blått?? eheim är väl alltid trogen grön!?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Mmm... kanske inte så dumt att ha det liggande eftersom de flesta av dina fiskar inte vill ha så strömmt vatten... Men är filtret blått?? eheim är väl alltid trogen grön!?
                    det du ser på bilden (antar jag) är en plastlåda som fungerar som grotta. inte helt snyggt direkt, men det sätter lite färg i tanken, och förhoppningsvis så kommer mina växter att dölja den inom tid (förhoppningsvis).

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #11
                      Jag hade 2 2252:or till mitt 540liter men så hade jag inte så stor belastning i det.
                      Har numera gett bort den ena och den andra ligger och skräpar i förrådet om ifall att jag skulle ge mig på något nytt projekt.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...