Fluval 1+högljudd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • r0l
    • April 2006
    • 41

    Fluval 1+högljudd?

    Är det mer än jag som tycker att Fluval 1+ är högljudda, eller har jag fått ett måndagsexemplar som brummar extra mycket tro?

    Mitt Fluval 2+ är mycket tystare.

    Mvh Roger
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hos mig hörs dom inte över huvud taget, eller så har jag vant mig :-) Kolla så att du inte fått in nåt i impellerhuset, snäckor brukar t ex ha en förmåga att fastna där inne... å då blir det ett himla liv!!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      men fluval 1+ låter lite mer än mitt 2+ men det är inte störande, mne mitt lät också ganska mycket innan men sen upptaäckte jag att där var luft inuti på något sätt! och sen rengorde jag hela filtret sen var det tyst!
      Lycka till
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Det beror på vad du är van vid.

        Jag hade Eheim tidigare, fick rådet att köpa Fluval, tyckte att det var en bra idé och frågade just om ljudet.

        De sa att de lät lite mer än Eheim men eftersom det fanns vissa inbyggda finesser som jag efterfrågat hos Eheim som snabbkopplingar som underlättade vattenbytena så köpte jag Fluval.

        Gick hem, kopplade ihop allt och där tog det roliga slut. Det lät inte "lite mer" och har aldrig gjort det.

        Man vänjer sig men det är klart irriterande så det har resulterat i att jag byggt in hela anläggningen i ett underskåp samt ställt själva pumpen så högt som möjligt på telefonkataloger som dämpar vibrationerna lite grann.

        Fluval brummar och stånkar, som att bo i ett björnide, annars alldeles förträffligt bra. Om man säger så här "man har det aldrig långtråkigt med fluval, det är alltid något som händer"


        nICKLAS.
        Senast redigerad av Tri-X 400; 17 June 2006, 10:11.

        Kommentar

        • zeke66
          • November 2005
          • 257

          #5
          Ha ha japp det är därför jag bara kör eheim när jag köper nytt..Lite dyrare men blir alltid nöjd....Fast köpte en beg burk på 128 L Och följde med en fluval 4 innerfilter helt knäpptyst höres inte knappt så man tror att det fungerar =)...
          en om man öppnar och jämnför impellern så ser man genast skillnad på ett eheim och fluval..Typ på fluvalen är den lövtunn om man jämnför med eheim...Men det få gå till det brakar sen blir det ett nytt ytterfilter till den burken.
          Stercus accidit

          450L med Tropheus Ilangi
          350L Växt och mal akvarium

          Kommentar

          • Emz
            • June 2006
            • 10

            #6
            jag har aqua el mini plus, dem kom med mitt akvarium och e början lät det otroligt mycket trodde jag skulle bli tvungen att köpa en ny, men i morse så va den så tyst att jag inte hörde den, det enda man hör är när luftbublorna åker upp till ytan
            men det e enn mysigt litet kluckande!
            hehe

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Har själv en Fluval 1 och en Fluval 4.
              Båda dessa är knäpptysta!

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                som sagt det beror på vad man är van med

                Kommentar

                • sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

                  #9
                  ...eller så beror det helt enkelt på att dom ÄR tysta!

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Jag har Fluval 1, 2+ & 3 och samtliga är helt tysta och problemfria. Mina ytterfilter är dock uteslutande Eheim.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      #11
                      Jag har också haft ett Fluval 1+ som var helt tyst utom några timmar eller kanske en dag efter att jag hade rengjort det. Förmodligen lite luft som låg och spökade någonstans.
                      Den brummande Fluvalen Tri-X 400 pratar om är ett ytterfilter om jag förstått rätt. Ljudet verkar vara ett vanligt problem med Fluvals ytterfilter, men innerfiltren brukar nog vara helt tysta.
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      • Tri-X 400
                        • April 2006
                        • 259

                        #12
                        Ja,

                        stämmer bra det. Det fattades ett par puzzel-bitar där

                        Kommentar

                        • r0l
                          • April 2006
                          • 41

                          #13
                          Ursprungligen postat av Karon
                          Jag har Fluval 1, 2+ & 3 och samtliga är helt tysta och problemfria. Mina ytterfilter är dock uteslutande Eheim.
                          Oki, ja, mitt Fluval 2+ går ju att höra om man anstränger sig. 1:an Tycker jag själv kan uppfattas som störig på 2 meters håll. Jag beger mig till affären imorrn och reklamerar skiten.

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Det är väl en vanesak
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...