Viktigt med belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    Viktigt med belysning?

    Hur pass viktig är belysningen för fiskarnarnas välmående? just nu har jag ett par alldeles för dåliga lysrör som ganska säkert inte är till för akvarium. Jag har inte lyckats få mina bågfensciklider till lek och de sägs ju vara tämligen lättlekta, kan belysningen ha något att göra med saken, eller är det något annat jag bör se över?
    Aka Pixel eller Bildpunkt
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag tror inte lyset spelar stor roll för fiskarna. Iofs kan ett väldigt, väldigt starkt ljus göra att fiskar som gillar mörka vatten inte riktigt trivs och bli skygga. Och tvärt om, har man helt mörkt är nog inte så bra heller. Men annars så är det väl bara växterna som tar stryk.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      Ljuset är lika viktigt som det är för dig och allt levande, livsviktigt faktiskt.

      Köp nya "riktiga" lysrör.

      Ljuset kan påverka parningsleken men är inte det viktigaste. Andra fatorer påverkar.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        dåliga rör som blinkar kan nog va stressande.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ljuset är oviktigt för djur som inte livnär sig på fotosyntes. Visst kan alldeles för mycket, för lite eller blinkande lljus vara stressande. Så länge ditt lysrör skiner med jämnt ljus så spelar det ingen roll för dina fiskar.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Det viktigaste med ljuset till dina fiskar är av att det är av god kvalité snarare än kvantitet.

            Fiskar kan klara sig i relativt bra i dåligt ljus och med det menar jag svagt, vissa arter frodas i det men det är inte detsamma som att ljuset är dåligt och med det menar jag ljusets sammansättning rent spektralt.

            Du frågade hur viktigt det var för fiskarna välmående och jag vidhåller forsatt att ljuset är en viktig faktor som man inte ska underskatta.


            nICKLAS.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Håller med Tropfrog om att belysningen är rätt ovviktig för de flesta fiskar. Om det bara vore för fiskarna så så räcker det egentligen med rumsbelysningen. Däremot så är belysningen väldigt viktig för växter och inte minst för att akvariet skall vara vackert att titta på
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...