Impeller byte i en juwel pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    Impeller byte i en juwel pump

    Har nån provat att byta impeller i juwel's pumpar för att få bättre prestanda på dom har en 400 pump i dag och tänkte byta till en 600 impeller tittar man på deras hemsida så är det i stort sett bara impellern som skiljer 400,600,1000 pumparna åt och impellrarna passar hela laget runt.
    Annars får alternativet bli ett ytterfilter för min del men vill inte gärna göra detta bytte p.g.a. att om min son på 2½ år är lika pillig som jag var när jag var liten har vi snart vatten i hela huset.
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    #2
    Jahapp ingen som testat jag har iallafall beställt en ny impeller som kommer imrg var runt i alla butikerna i Malmö som jag känner till men ingen som hade en hemma kostar 185 kr billigare än ett nytt pumphuvud som kostar drygt 500 kr så jag får se om jag får mer snurr på det nu annars blir det en nytt ytterfilter istället.
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag undrar om det verkligen är impellern som gör vilket flöde pumpen ger.
      Jag testade själv för ett antal år sedan när jag jobbade som hjälpreda i en akvarieaffär. Jag bytte impeller i en Eheimpump, men det gav inget bätte flöde för det.
      Det är nog något med lindningen inne i själva pumphuset som gör flödet. Den delen är jag inte insatt i hur det funkar .
      Du kan väl meddela om det blev någon bättring på kapaciteten på pumpen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Intressant, du får får väldigt gärna rapportera hur det går, om du får någon ökning av pumpens kapacitet!

        Peter

        Kommentar

        • Hynt
          • May 2006
          • 224

          #5
          impeller kan ju öka vattenflödet, men beror nog på "motorn" också till stor del..
          som ansjo säger...
          http://hynt.info.se/

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            bytta impeller kan mycket väl funka, finns ju pumpar där man kan byta impeller för att öka/sänka flödet.

            lindningen i sej påverkar inte flödet sålänge magnetfältet orkar dra runt impellern.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              lindningen i sej påverkar inte flödet sålänge magnetfältet orkar dra runt impellern.
              Tur vi har dig, Raven så man kan få svar på sånt man inte har en aning om.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Hynt
                • May 2006
                • 224

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                bytta impeller kan mycket väl funka, finns ju pumpar där man kan byta impeller för att öka/sänka flödet.

                lindningen i sej påverkar inte flödet sålänge magnetfältet orkar dra runt impellern.
                stämmer som du säger men lindningen påverkar hur stark motorn är också, hastighet osv.. ju snabbare det snurrar desto mer flöde eller misstar jag mig =)
                http://hynt.info.se/

                Kommentar

                • netweaver
                  • May 2006
                  • 486

                  #9
                  Hej!

                  Detta är taget direkt från juwel's hemsida:

                  The capacity and efficiency of the pump is influenced primarily by the impeller installed in the pump. This impeller is rotating 24 hours a day throughout the year and thus subjected to wear and tear. Please check it regularly and replace it when you see the need. We have the replacement impeller for every one of our pumps on stock. The impeller 600 is designed for the pump Juwel 600 and can be also used in the pumps 400 and 1000

                  Tittar man på de olika designerna på impellerbladen så är det en markant skillnad på storlek och design. Kanske lite att med en båtpropeller eller likn.
                  Får testa ikväll om den kommer till butiken idag, återkommer med en rapport.
                  \\
                  Nybörjare varje dag jag vaknar

                  Kommentar

                  • netweaver
                    • May 2006
                    • 486

                    #10
                    Här är bilder på de olika impellrerbladen.
                    Det är rätt stor skillnad på dom som ni kan se.
                    Funkar 600 bättre ska jag även prova med en 1000.
                    Bifogade filer
                    \\
                    Nybörjare varje dag jag vaknar

                    Kommentar

                    • netweaver
                      • May 2006
                      • 486

                      #11
                      Bytte impellern igår kväll och det blev faktiskt en märkbar skillnad hade strålen riktad upp mot vattenytan tidigare men det går inte längre pga att det stänker för mycket. Ska testa med en 1000 impeller också för att se om det skulle funka.
                      \\
                      Nybörjare varje dag jag vaknar

                      Kommentar

                      • annehult
                        • January 2006
                        • 149

                        #12
                        Ok, tack för det, återkom gärna om hur det går med nästa uppgradering!

                        Peter

                        Kommentar

                        • rn77
                          • April 2005
                          • 12

                          #13
                          Hur blev det med impellen?? Har ett juwel 400rio som jag skulle vilja ha lite mer sug i....

                          Kommentar

                          Arbetssätt...