Tips för att undvika vattenskador.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twisted
    • December 2005
    • 66

    Tips för att undvika vattenskador.

    Hej!
    Tänkte att jag skulle starta en tråd där vi alla tipsar varandra om hur man undviker vattenskador. Råkade ju som kännt ut för detta för ca en vecka sedan. Hantverkarna kommer på tis/ons nu i veckan och skall lägga in det nya golvet och jag vill ju väldigt gärna undvika att detta misstag upprepas.

    För er som inte har läst tråden så finns den här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89907

    Om alla beskriver sina akvarie"byggen" och får konstruktiv kritik på dem så kan nog många fina golv räddas och mycket tid sparas.

    Börjar då med mitt bygge, överdriv gärna med säkerheten.

    Bänk
    12 st lecablock i tre staplar vilka är placerade på 10mm MDF-board.
    10mm skiva av MDF-board placerad på stenarna, skivan är exakt lika stor som akvariet. På denna MDF-skiva har jag 50mm frigolit. På detta så står mitt helglas akvarium.

    Akvarium och tillbehör
    Ett 150 liters helglas akvarium med ett Eheim 2213 ytterfilter. Slangarna till ytterfiltret är "bara" fastsatta på det sätt som det står i manualen, d.v.s. fastklämda med den "hylsan" som man skruvar över.
    Jag kommer att borra hål i insugsslangen precis under ytan för att avbryta häverteffekten i fall det skulle börja läcka.
    Man kanske skall införskaffa slangklämmor?
    I akvariet har jag ca 30 kg kalksten, för att skydda både bottenrutan har jag en 10mm tjock frigolitskiva som är lite mindre än själva akvariet. Har även en 5mm plexiskiva mot bakrutan där mitt stenröse går upp. Har sand som bottenmaterial.

    Skriv nu gärna mycket konstruktiv kritik om detta. Allt för att undvika fler vattenskador.

    Och ni andra, var inte rädda att skriva era byggen i denna tråd för att få kritik.
  • papi
    • May 2006
    • 122

    #2
    En tanke är om MDF boarden har tillräckligt med stöd så att den inte sjunker ner i någon yta, 10 mm har väl inte så stor stabilitet. Har du lyckats få lecablocken på precis samma höjd?
    Senast redigerad av papi; 13 June 2006, 18:32.
    I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

    Kommentar

    • Twisted
      • December 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av papi
      En tanke är om MDF boarden har tillräckligt med stöd så att den inte sjunker ner i någon yta, 10 mm har väl inte så stor egenstabilitet. Har du lyckats få lecablocken på precis samma höjd?
      Eftersom att akvariet bara är 95 cm långt och leca blocken är 19 cm breda så blir det inte mycket MDF-board som inte ligger på ett leca block. Lecablocken ligger på EXAKT samma höjd med hjälp av glasspinnar.

      Kommentar

      • papi
        • May 2006
        • 122

        #4
        Ursprungligen postat av Twisted
        Eftersom att akvariet bara är 95 cm långt och leca blocken är 19 cm breda så blir det inte mycket MDF-board som inte ligger på ett leca block. Lecablocken ligger på EXAKT samma höjd med hjälp av glasspinnar.
        Då känner jag mig lite lungnare
        Senast redigerad av papi; 11 June 2006, 18:12.
        I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

        Kommentar

        • Twisted
          • December 2005
          • 66

          #5
          Ingen som känner för att ge mer konstruktiv kritik eller få kritik på sina byggen?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ursprungligen postat av Twisted
            Eftersom att akvariet bara är 95 cm långt och leca blocken är 19 cm breda så blir det inte mycket MDF-board som inte ligger på ett leca block. Lecablocken ligger på EXAKT samma höjd med hjälp av glasspinnar.
            Glasspinnar? dem är gjorda av poröst trä... ligger dem under/emmellan lecablocken kommer dem mosas av tyngden och lecablocken kommer då i ojämn höjd och ger sättningar i karet och resten kan man föreställa sig.... huh!!
            Senast redigerad av åheim; 13 June 2006, 09:46.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Glasspinnar? dem är gjorda av poröst trä... ligger dem under/emmellan lecablocken kommer dem mosas av tyngden!
              Det har svårt att tänka mig.


              Nu är ju helglasakvariet rätt litet men annars hade jag valt en betydligt tjockare skiva - minst 16 men gärna 22mm
              Jag hade inte heller använt en så tjock frigolitskiva under - 1 cm räcker gott och väl
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jarinen
                • February 2003
                • 801

                #8
                Tänkte ge ett par generella råd:
                • Slå aldrig vatten i ett kar som du inte vet är 100% i våg och skevar noll.
                • Börja aldrig att själv utveckla produkter, speciellt inte Eheims, det kan bara gå fel, det kan inte läcka eller börja läcka om det är riktigt riggat.
                • Frigolit utgör bara ett mjukare underlag för bottenglaset eller ramen att stå på, punkt 1 måste fortfarande uppfyllas lika kompromisslöst.
                9 av 10 kar som spricker gör det för att de är skevt riggat, alltså handhavandefel. Samma gäller ytterfilter, ytterfiltret i sig är ingen riskfaktor, det är den som riggar ytterfiltret som är riskfaktorn(slarv).

                Det tionde karet av 10 börjar läcka i en fog, här först kan man börja prata om "otur" , det händer att till och med tillverkare inte får till alla fogar.

                Detta är min syn på det hela, därför har jag inga konkreta tips utan bara betonar noggrannheten när man riggar grejerna.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  det händer att till och med tillverkare inte får till alla fogar.
                  därför man alltid ska göra en okulär besiktning av även nya grejer.

                  vissa av oss har ju möjlighet att fylla upp ett akvarie i våtrum vilket kan va bra ifall man misstänker läckage i fog.
                  har man inget våtrum kan man ju fylla akvariet sakta över 5-6 dagar typ, om man nu har så mycke tålamod.

                  sen är det inte fel att göra en mindre okulär besiktning varje morgon när man matar fiskarna till exempel.
                  ta en titt så slangarna ligger rätt ytterfilter står ut fogar ser bra ut medmera.

                  har man hund/barn/katt kan det va mycke lämpligt att bygga nån form av låda till ytterfilter.
                  läst om hund som lekt och vält ytterfilter så ena slangfästet knäcktes.
                  läst om katt som gillade att gnaga på slangarna och småungar är rätt ofta lite "klåfingriga"
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det har svårt att tänka mig.


                    Nu är ju helglasakvariet rätt litet men annars hade jag valt en betydligt tjockare skiva - minst 16 men gärna 22mm
                    Jag hade inte heller använt en så tjock frigolitskiva under - 1 cm räcker gott och väl
                    Varför en 22 mm skiva när karet ligger exakt plant sex punkter under det frigolitskivan förstår jag 50 mm lite överkurs det räcker gott och väl med en skiva under 16 mm
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Twisted
                      • December 2005
                      • 66

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Glasspinnar? dem är gjorda av poröst trä... ligger dem under/emmellan lecablocken kommer dem mosas av tyngden och lecablocken kommer då i ojämn höjd och ger sättningar i karet och resten kan man föreställa sig.... huh!!
                      Har kört med glasspinnar ett bra tag och gjort nya mätningar med vattenpasset minst varranan vecka. Det har ALDRIG skevat det minsta. Så enligt min mening så fungerar glasspinnar utmärkt.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Jag använder tidningspapper det är nog lättare att använda glasspinnar att framförallt när man ska trycka in dem
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          När jag satt ihop mitt så använde jag 9 st siporexblock(lättare block) blir 6 st punkter på det 16 mm spånskiva på där 20 mm frigolitskiva.Eftersom jag trägolv som är lite snett så fick jag slå in stötter under huset för att palla upp det lite men var gång jag hällde i vatten så blev det snett igen hela karet stod snett det var helt snevridit risk för att gå i sönder.Då fick jag tipset av en kompis som har drivit akvarieaffär halva sitt liv att sätta en frigolitskiva under ramakvariet det tog upp svängningar upp till 4 mm så alla 4 st punkterna på karet detta testade jag med att hälla på till hälften med vatten i några dagar sen fyllde jag på helt.Karet hade rättat upp sig helt och förblir där.Det viktigaste man ska göra är att göra det bra frånbörjan om det inte passar att försöka lägga något i mellan ock att inte ha så brått som jag att få upp det så fort som möjligt det kan i bland ställa till med problem
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Hynt
                            • May 2006
                            • 224

                            #14
                            lecablock e snyggt, bild?
                            http://hynt.info.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...