Eheim intervallfilter 2229 vs. Fluval FX5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johel
    • July 2006
    • 35

    #31
    Jag har en nästan ny Eheim 2260 över som är till salu med orginal kartong och bruksamvisning. Köpte det nytt för cirka ett år sen för 3500kr på djurmagasinet. Pumpar 1900l/h grymmt effektivt! Ge mej ett bud!

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #32
      Man får inte sälja saker i forumet!!! ta bort inlägget!! jag tror man kan få en hundring för det
      Senast redigerad av tetra 1; 09 September 2006, 08:12. Anledning: johel vill sälja en sak i forumet

      Kommentar

      • lennart wiklund
        • April 2005
        • 292

        #33
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Nja motorn driver ju en magnetrotor och den kommer inte att snurra lika fort som motorn om du har strypt på trycksidan. Visst kan man tänka sig att trycket ökar något, men det måste i såna fall vara marginellt. Motorn får inte arbeta mer.

        Om du stryper på sugsidan så kommer pumpen kavitera och slitas ut onödigt fort.
        MVH
        Magnus
        Jag har varit o tittat på loomis nya fx5:a.Ett sådant vill jag ha med till mitt blivande 720 diskuskar.
        MEN jag tror inte att detta filter mår bra av att strypas.skall man ha diskus så är det för mycket flås.Jag håller på att kolla upp med fluval hur det är med den saken.Finns bara ett ytterfilter mej veterligt som tillverkaren säger kan strypas,det är Renas xp serie.
        Dock tycker jag fluvalen väsnas en del.Mina xp:3or låter inget,fluvalen surrar bra tyckte jag.
        Hur många här har strypt sin fx5:a?? hur länge har dom gått??har ni känt ev mätt temp på motorhuset för att se någon ökning?


        lennart

        Kommentar

        • Lacustris
          • June 2005
          • 62

          #34
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Jag har mycket goda erfarenheter av eheims intervallfilter, de är extremt effektiva. Fluval har jag bara dåliga erfarenheter av. Jag tycker att de låter mycket och är väldigt dålig kvalité. Men nu har jag inte testat någon av de filterna som nämns i denna tråden. Intervallfilterna är ju ca 35% effektivare än motsvarande ickeintervallfilter. Så där har du en jämförelsefaktor att ta med. Sen är det strömförbrukning, filter som drar mindre ström kostar mindre i längden om de håller. Sen förstås hållbarhet, ett filter som håller längre kostar oftast mindre på lång sikt.
          MVH
          Magnus
          Jag kan bara hålla med.
          Har alltid kört med Eheim men lockades att köpa Fluval FX-5 av pris/prestandabilden. Efter lite mer än ett halvår med FX-5:an är jag mer tveksam till mitt val. Fluvalen bubblar och låter och kräver täta serviceintervall för att bli tyst.
          Ehem-filter luftar man av när man sätter igång dem, sedan är de problemfria. FX-5:an har något i sin konstruktion som gör att de samlar luft och kräver daglig avluftning.
          Det enda som gör att jag i viss mån förlåter Fluvalen är att man kan koppla på en extra slang på utblåset (koppling medföljer), detta underlättar och snabbar på vattenbytena.
          Eheim håller högre kvatité, men kostar mer. Jag håller mig nog till Eheim i fortsättningen.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

          Kommentar

          Arbetssätt...