Lysrör i trigon 190

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nevyn
    • April 2006
    • 4

    Lysrör i trigon 190

    Jag har ett Juwel Trigon 190, och det kom med två olika lysrör ett som lyser ganska vitt/ljust blått, och ett som lyser ganska gult, vad är anledningen till detta och vilket ska man ha fram respektive bak? Går det att få tag i reflektorer till dessa lysramper eller finns det någon annan ramp som har reflektorer, eller kanske jag måste bygga det själv och har någon i så fall någon smart lösning?

    Tacksam för alla svar
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Jag är ingen expert men det sägs att de gula inte är bra. Blir alger och det är fult. Jag har själv ett trigon 350 och håller på att byat ut de gula till sylviana aquastar som ska vara det bästa röret. Även philips aquaelle ska var bra. Det ska finnas reflektorer fast jag vet ej var de går att få tag på. Funderar också på att köpa det sedan.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag bytte ut mina 4 lysrör på mitt Juwel Rio 240 så fort jag kunde. Affären hade inte hemma när jag fick mitt kar så jag fick köra med Juwelrören ca en vecka och har aldrig haft så mycket alger i ett nystartat akvarium någon gång. Nu har jag 4 st Philips Aquarelle och algerna har nu gett med sig. Reflektorerna beställde jag på samma ställe jag köpte akvariet på, så det är bara att höra efter. Annars finns det på PWSS till bra pris, där det även finns bra lysrör.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • bobbyfuller
        • October 2005
        • 538

        #4
        Trigon

        Har ett i mörk trä. Själv tror jag inte att en firma som juwel sätter ditt skräp lysrör, Dom sätter nog ditt standard de vet ju inte vilka som vill ha annat ljus för att växterna ska må bättre eller vilka som vill ha lysrör som tar fram fiskarnas färger bättre. Själv kommer jag låta de sitta tills de tar slut eftersom växterna växer o fiskarna ser fina ut, När jag sen köper nya blir det phillips aqvarelle har haft såna till ett annat kar super rör!
        Köpte reflektorer för en billig penning på pwss det blev skillnad!
        observera bara att det medföljer fäste det visste inte jag så jag har ett par kartonger liggande här nu
        /bobbyfuller
        **Juwel Trigon 190L**
        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          bobbyfuller: Hoppas det var metallclips som följde med reflektorerna för om det var juwels egna i plast så kommer du behöva de där extra fästena .

          Vi har bytt ut originalrören mot aquarelle och lagt till reflektorer i vårt stora 450 Vision. Där är det nödvändigt för annars räcker inte ljuset till för växterna! Det gula ljuset Sylvania Daylight funkar bäst över köksbänken tycker jag, inte i akvarium. Fiskarna får konstiga färger och vattnet ser alltid skumt ut i det gula ljuset, riktigt, riktigt fult rör... Tycker jag!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag håller med lenmar, fast warmwhite är ännu värre....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • walentine
              • May 2006
              • 48

              #7
              Lenmar, håller med dig. Det gula ljuset ser förjäkla illa ut. Jag införskaffade mig nytt rör idag och bytte ut det. Vilken skillnad det blev! Jag visste t.ex inte om att neontetror bland annat är blåa

              Nej men seriöst är det nästan skamligt dåligt av Juwel att skicka med sådana lysrör, så för er som inte bytt så gör det! Ni kommer märka en enorm skillnad!

              Kommentar

              • Jacob
                • August 2005
                • 78

                #8
                Håller med er andra som har bytt rören. Körde med originalrören och reflektorer ca ett halvår och bytte nyss till aquarelle både fram och bak. Blev som ett nytt akvarium och det märks även på växterna. Håller med Lenmar om clipsen. Har fortfarande kvar plastbitarna som kom med reflektorerna, men nu är det knappt de sitter kvar ;-) Får nog köpa nya metallclips...

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen postat av jj_gbg
                  Har fortfarande kvar plastbitarna som kom med reflektorerna, men nu är det knappt de sitter kvar ;-) Får nog köpa nya metallclips...
                  I vårt stora 450 har vi fyra reflektorer med åtta clips, det blir 16 stycken som lossnar. Då å då glimmar det till på botten... Aha... ett halvt plastclips .
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • walentine
                    • May 2006
                    • 48

                    #10
                    En fråga...

                    Jag bytte idag bort mitt gula rör mot ett sylviana aquastar. Detta var ett bra rör sade säljaren. Han tyckte också att jag skulle byta plats på mina rör till mitt rio 240Jag har ett rör som är lite blåaktigt baktill som följde med från Juwel. Daylight står det att det heter.
                    Tycker ni jag ska byta så Daylight hamnar framtill och Aquastar baktill?

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Aha... ett halvt plastclips .
                      Hur gör du??
                      Mina plastclips e några år gamla och hela!

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Torstensson
                        Hur gör du??
                        Mina plastclips e några år gamla och hela!
                        Det är bara att gratulera!! Mitt 450 har två reflektorer på varje lysrör, det är så Juwel har tänkt. Vid varje vattenbyte lyfter jag upp den ena rampen och lägger ovanpå den andra och när den främre rampen stöter emot den bakre bara det minsta lilla, så räcker det med denna lilla lätta sammanstötning, efter en dag i lysrörsvärmen för att plastclipset skall brytas av vid fästet och ramla ner i akvariet. Jag är inte ensam om detta, det lovar jag!! Det är speciellt Vision 450 som har det lite trångt vid lysrören. I mina andra Juwel har det inte på långa vägar hänt så här ofta som i detta!! Så, nu vet du hur jag gör!!!! Å min sambo och många fler med mig!!!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Hej ! Jag har ett ganska nystartat juwel trigon 190 och mycket blåa fiskar...jag har tröttnat rejält på röret längst fram med sitt fuuuuula gula ljus,det blir ännu värre tackvare att rötterna fortfarande färgar(glömde ju såklart att koka den första) Ups! Har ni något tips på vad jag kan köpa för något rör så färgerna på mina blåtetror och kejsartetror kommer till sin rätt? Tänkte isåfall bara byta ut det gula och behålla det blåvita längst bak...Hjälp en okunnig snälla!

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • sebbe 1
                            • September 2006
                            • 11

                            #14
                            jag använder vanlig aluminiumfolie som reflektor funkar kalas tycker jag

                            Kommentar

                            • peter_m_jonsson
                              • April 2006
                              • 451

                              #15
                              Jag bytte båda mina mot philips aquarelle, och neontetrorna såg fantastiska ut. Kan du inte få tag i aquarelle så finns sylvania aquastar också. Det är i stort sett samma spektrum på båda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...