Möbel till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Möbel till akvariet.

    Skall ju flytta nu och mitt akvarie är lite högt upp tycker jag. Undrar om man på något sätt kan sätta de längre ner så de är lättare att göra om i akvariet.
    Kanske skalla nvända den möbel jag har nu till TV eller nåt sånt, men i alla fall.
    Vad kan man använda.
    Har hört man kan använda leca block eller tegelsten, blir detta snyggt. Och hur funkar det är det dyrt. Finns det något annat man kan använda för att få i önskad höjd, vill inte åka och kolla på möbler i önskad höjd.

    Sen har jag även en fråga hur stort akvarie kan man ha i en lägenhet måste man höra med hyresvärden först. mitt är ju 250 liter jag tänker på om golvet håller och så, det gör det eller ?.
    vet att min far mätte och hlll på innan vi satte in det i mitt rum.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lecablock och tegelsten funkar bra att ha som "möbel" och om det är så snyggt kan det råda delade meningar om. Jag vet inte priset på dessa men Lecablock är nog billigare än tegelsten, då du behöver ett gäng för att få upp önskad höjd.
    Du har inte någon akvarieaffär i närheten som du kan beställa en aluminiumställning från? Den kan du få måttanpassad till just den höjd du vill ha.

    Är det betonggolv i lägenheten är det inga problem att sätta in ett 250 liters akvarium. Är det träbjälklag så är det inte fel att försöka få benen på en ev. ställning att komma så nära reglarna i golvet som möjligt.

    Försäkringsmässigt vid en ev. olycka så skiljer det från bolag till bolag, du får ringa och höra efter.
    Har du inte större akvarium än 250 liter så är det ingen fara att starta upp det utan hyresvärden är vidtalad, men är det en privat hyresvärd så kanske det är lugnast att säga till honom. Jag själv har 900 liter vatten fördelat på tre akvarium och jag har inte sagt något till min hyresvärd.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Oki, jo men aliminium är inte så snyggt.

      Ska höra efter i djuraffären i och för sig köpte jag ett akvarie för ett tag sen med benställning kan ju testa den kanske.
      Tror leca block kan bli billigare.
      men det funkar alltså
      Hur ska man göra ska man lägga nått under glaset eller kan man typ ställa upp tre högar med leca block och sen ställa akvariet precis ovanför det eller ska man ha något imellan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det råder delade meningar angående frigolit eller inte, men då jag hade ett 600 liters på lecablock för ett antal år sedan, körde jag med 3*2 lecablock och sedan en 18mm spånskiva (eller MDF-board) och sedan frigolit. Diskussionen om frigolitens vara eller inte vara till ramakvarium kan det ältas hur länge som helst, sök på forumet så kan du läsa själv.
        Kolla in på min zoon angående alu-ställning. Det går att göra den hyfsat snygg med lite trä.
        Lycka till!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Vad kan man använda.
          Har hört man kan använda leca block eller tegelsten, blir detta snyggt. Och hur funkar det är det dyrt.
          lecablock går men tycker själv det ser förj****gt ut men alla har vi olika smak.
          annars kan du snicka ihop en egen bänk billigt.
          vill du se priser på lecablock kan du bl.a kolla på www.byggmax.se

          Sen har jag även en fråga hur stort akvarie kan man ha i en lägenhet måste man höra med hyresvärden först. mitt är ju 250 liter jag tänker på om golvet håller och så, det gör det eller ?.
          hyresvärden kan inte neka dej att ha akvarie och 250liter är inte ens i närheten att kunna kalla stort och vilket trägolv som helst ska klara den vikten.
          räknat ut att vikten på ett 375liters akvarium med standard aluställning blir en bit under 100kilo per fot och det är ju inte såmycket.


          18mm spånskiva låter lite tunt.
          finns ju 22mm spånskivors som används till golv som är bra stabila .
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag köpte en underdel till en bokhylla på loppis... kostade 10 kronor, eftersom överdelen inte fanns med. Med lite målarfärg blir en sådan en perfekt bänk med massor av förvaringsutrymme under. Ta mått på karet och åk och leta... sikta in dig på typ 50-70 talsmöbler, de är av rejält virke....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Har nu tänkt lite
              ska kolla lite på myrorna och så, men helst vill jag nog ha Leca block.
              Undrar då över eftersom man ska ha spånplatta i botten och sen frigolit, frigloiten kommer väl att synas, i så fall kan man inte göra nån slags låda av spånplatta i botten och en ram en bit upp som man sen lägger frigoliten i och ställer akvariet ovanpå där så att de blir som en ram runt frigoliuten.
              Vad skall man då bygga denna ram av, kan man göra den med samma spånplatta eller ?
              eller blir de inte snyggt, och vad kan man måla den med ?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                ramen kan göras av spånskivan också om de e så.

                skulle rekommendera att både limma och skruva fast en sådan list och sen måla med vattentålig färg.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • davidb
                  • December 2005
                  • 125

                  #9
                  Du kan också, om du inte har ett för djupt akvarium, köpa dig ett helt vanligt liggunderlag som du bara skär till efter måtten på ditt akvarium, Jag har ett väldigt tjockt kanske 3 cm tjockt liggunderlag under mitt kar, det är förvisso ihoppressat nu, men det funkar fin fint.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    lecablock går men tycker själv det ser förj****gt ut men alla har vi olika smak.
                    annars kan du snicka ihop en egen bänk billigt.
                    vill du se priser på lecablock kan du bl.a kolla på www.byggmax.se


                    hyresvärden kan inte neka dej att ha akvarie och 250liter är inte ens i närheten att kunna kalla stort och vilket trägolv som helst ska klara den vikten.
                    räknat ut att vikten på ett 375liters akvarium med standard aluställning blir en bit under 100kilo per fot och det är ju inte såmycket.


                    18mm spånskiva låter lite tunt.
                    finns ju 22mm spånskivors som används till golv som är bra stabila .
                    18 mm är alldeles tillräckligt kan till och med ha mindre om det är uppallat på tre punkter vardera 9 st block liggande(eller mer),22 mm används vid golv precis som du sade men där är det 600 CC i mellan reglarna sen kan man måla det överblivna skivan eller passa in så bra att man inte behöver det räcker att man sätter sijvertejp som jag har gjort.Det bäste man kan använda är formplyfa men det kostar skortan sen kan man bygga in alla blocken med två luckor eller något liknande..Lycka till
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • ribby_girl
                      • February 2005
                      • 378

                      #11
                      mm de har jag också tänkt på de var någon som gjort med sin aluställning.
                      Ska ja bygga in kan jag lika gärna ha alu ställning.
                      Tycker det är rätt snyggt med leca block, men nu har ja fått lite andra ideer till mitt vardags rum så tror ja ska ha akvariet där så vet inte om ja ska ha leca eller alu.
                      Hmm de går ju ändra sig i och för sig, men så 18 mm är helt ok då¨
                      Får se vad de blir

                      Japp använder inte frigolit använder en slags typ plast (muk) min fars kompis jobbar med sånan typer så jag har redan ett sådant i akvariet på grund av att stenarna inte skulle repa glaset.
                      Så kommer nog ha en form av sånt under akvariet också nu.
                      Det är typ liggunderlag fast tjockare,

                      Kommentar

                      Arbetssätt...