Fluval 304 ytterfilter - Rengöring???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Fluval 304 ytterfilter - Rengöring???

    tänkte att det börjar bli dags o rengöra ytterfiltret i mitt 250m hörnakvarie..nu till mina frågor:

    1: i varje fluval så finns det olika typer av filter osv. behöver man byta ut dessa? eller kan man fortfarande använda dom gamla? det jag har i mitt ytterfilter är något som ser ut som vita runda stenar med hål i mitten samt små krossade svarta kron i påsar. behöver dessa bytas ut?

    2: hur ofta ska man rengöra filtret? det var ca 3 år sen jag skaffade akvariet och har inte rengjort det än.

    tacksam för ett snabbt svar...
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Man ska inte byta ut filtermatrealet bara skölja rent det.

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Och skölj inte i varmt vatten då dör alla goda bakerier.

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Påsarna med svarta korn kan vara kol. Det brukar man bara använda tillfälligt (ett par tre veckor max) för att tex filtrera bort medicinrester ur akvariet. Stoppa i något annat istället, kanske grov filtermatta i kuber. De vita stenarna med hål i är nog sk makaroner. De kan du gott behålla, men om det behövs kan du skölja dem försiktigt i vatten som har samma temp som akvarievattnet, precis som tetra 1 föreslog.
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • phat
          • February 2004
          • 216

          #5
          så jag ska inte ta o tömma allt i filtret o sedan fylla på det med vatten igen eller? utan ta upp det stora vita filtret bara?

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            Jag förstår inte riktigt... menar du tömma det på vatten? Tippa ut lite så du kan handskas med det utan att få en sjö på golvet.
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • jonjac
              • December 2005
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av tetra 1
              Man ska inte byta ut filtermatrealet bara skölja rent det.
              Dessutom helst skölja det i vatten från akvariet...

              Kommentar

              Arbetssätt...