elände, lysrörsrampen la av..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    elände, lysrörsrampen la av..

    Ville bara berätta att min lysrörsramp till 100l började brumma igen. Någon här på zoopet sa att det var fel på.....jag kommer inte ihåg. Sedan slutade den att brumma och allt är frid och fröjd. Igår gav jag den en smäll så en skulle sluta att brumma men det resulterade i att den slocknade helt! Släckte den och tände igen, flimmrade till men slocknade direkt, provade igen hände inget..
    Nu har mina fiskar en lågenergi lampa och en spotlight för att få något ljus alls. Min man får kolla på den när han kommer hem (är på utflykt med jobbet i helgen) eller så får jag köpa en ny...Den jag har är gammal. Har ni något tips på rampar till ett 75 cm akvarie??Nu har jag ett med ett lysrör i, eller rättare sagt HADDE!!!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Har du provat med annat lysrör och / eller annan glimtändare?
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • jop
      • April 2006
      • 293

      #3
      kan också vara drotzlern(transformatorn).Mitt ena rör kortslöts hela tiden,bytte drotzlern den var helt upprostad.Ägaren innan hade saltvatten i karet.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Nej, jag har inte provat något ännu. Jag vänta till min man kommer hem. Men röret är nog inte sönder för det blinkade till. Det kanske är glimtändare eller drotzlern. Sedan kanske inte det är lönt att hålla på att byta delar. Vad kostar en ny drotzler?
        Allt är gammalt, det är en brun ramp, jag vet ej när de slutade att tillverkas.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          En drossel är inte så himla dyr om det skulle vara den som lagt av,
          Det är förmodligen ekonomiskt försvarbart om man kan fixa rampen själv, skall man lämna bort det är det nog idé att ta in ett kostnadsförslag först.
          Som en liten vink om vad en enkelrörsramp kostar http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=201&page=1
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Om lysröret blinkar så är det sönder eller blinkar till,jag har bytt många lysrör i mitt arbete alla sönder när det blinkar till
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              istället för att köpa ny drossel kan det va bättre att köpa nåt av arcadia/glomat hf-don.

              ett hf-don driver rör via elektronik och ska ge flimmerfritt ljus samt även lägre elförbrukning.

              en klasssik drivning med drossel kan förbruka mycke ström, det mest extrema jag läst var en som drog 2ggr mer än vad röret drog.
              men även läst siffror som 20-100% utöver vad lysröret drar.

              nackdelen med hf-don är att dom har begränsad livslängd, dom vanliga ligger på 30.000 timmar medans högkvalitets ligger på 50.000 timmar samt att dom är värme känsliga.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag har faktisky ingen aning vad du menar, finns det länk så jag kan läsa? Allt är ju bra som drar mindre ström..
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Det var bara lyrröret som la av, så nu har jag ett pissgult rör till jag nästa gång kommer till en akvariebutik.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...