Måla locken vita på insidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #16
    Ursprungligen postat av -= Emilio =-
    Har läst i nån tråd nångång att ha vitmålad lysramp är nästan effektivare än reflektorer..

    Funderar på o kanske måla locken till mitt juwel vita på undersidan. Men vad för färg är bäst? Antar jag måste ha nån vattentålig (typ båtfärg) eller nått sånt. Men är det bra om den är så glansig som möjligt eller?

    Nån som provat eller vet hur man ska göra?
    matt vit i så fall! Visst reflekterar matt vit färg bra MEN inte dit du vill ha ljuset (nämligen i karet) det reflekteras åt alla möjliga håll och kommer då inte växterna till godo! reflektorer däremot trycker ljuset rakt ner i karet till växterna... enda nackdelen är isåfall att vissa låga växter kan bli skuggade eftersom ljuset inte sprids utan koncentreras uppifrån och rakt ner!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #17
      Jag har ialf tänkt o pröva med vit färg, men får se om man hittar nån lämplig..

      Ska måla "locken" på mitt juwel kar, och dom är ju av plast, och lite halvsladdriga, så det måste vara nån färg som kan "flexa" lite så att den inte spricker och går sönder så fort man lyfter av locken..

      Kan det funka med vanlig vit spray?

      Blir ju en hel del kondens som det pratats som också, eftersom det är så gott som tätt under, ingen fara då med gifter i färgen eller?

      Verkar vara lite delade meningar om det..

      Men får kika imorgon vad man hittar..
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av -= Emilio =-
        Kan det funka med vanlig vit spray?
        tveksamt om de håller för flex.
        funka iallafall inte på fjädrarna på moppen och dom flexar ju inte direkt mycke.
        Senast redigerad av Raven; 01 June 2006, 22:57.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #19
          obs!!!

          kanske att tänka på är ju att färgen även ska tåla värmen annars kanske färgen smälter värsta fall brinner

          Kommentar

          • calle-hallabro
            • May 2005
            • 92

            #20
            Varför inte sätta dit reflektorer, det blir inte dyrare än att kladda med färg??

            //Calle
            Guardians Of Catfish - www.goc.se
            www.amazonfarmen.se

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #21
              Jag har 2 likadana akvarium, och i mitt ena har jag vanliga reflektorer (som dock inte ens fanns o köpa i rätt längd, så jag fick köpa 2 olika (2 i ena,1 i andra) , o kapa den ena på mitten o förlänga dom andra 2)

              Tänkte mest för o prova nått nytt till det andra. Det är ingen kostnads fråga isig, färgen kan kosta lika mkt som reflektorerna, men har läst i nån tråd att vitfärg ska vara det bästa, så tänkte mer pröva för skojs skull..

              Men det är ju frågan, om det går i mitt fall. Som sagt här, den måste kunna flexa, tåla fukt, vara giftfri och tåla värme.. Så det kanske blir enklare o köpa reflektorer ialf.

              Ett + med dom är ju iförsig att det blir inte så jobbigt ljust när man har luckorna öppna, eftersom dom skärmar av ljuset lite..

              Får se hur jag ska göra..
              Senast redigerad av -= Emilio =-; 02 June 2006, 09:59.
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #22
                Jag målade min träramp med oljebaserad blank vit träfärg. Lackade också ett runt lager med oljebaserad klarlack ovanpå för säkerthets skulle, detta körde jag endast på spånskivan som sitter högst upp i rampen.
                Sen har jag byggt resten av rampen av mest lönn ocg lite furulister. Som lackade jag bara med oljab. klarlack för trä (samma som jag gjorde det sista med spånskivan). Det blev inte så bra, men jag valde nog fel märke på lacken.
                Har lackat om rampen en gång nu (då träet har svält, bara lönnen som endast är lackad med klarlacken) och då med Hornbachs egna oljebaserade klarlack för trä. Den ser jättemycket bättre ut än den förra och det känns verkligen som att den håller.
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...