Vilket lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Vilket lysrör?

    Jag ska åka iväg och köpa nya lysrör till mina kar idag och sitter och kikar på pwss vad det finns att välja på, men jag vet inte vad det är jag vill/ska ha?!
    Jag vill ju ha något som framhäver fiskarnas färger mer och som växtena trivs bra med.
    I det lilla karet vill jag främst framhäva fiskarnas röda färger (fembandsbarber, läppgurami). För något år sedan hade jag ett lysrör med röd/rosa sken som var väldigt fint och framhävde just dessa färger. Växterna trivdes också väldigt bra med det. Vad kan det ha varit för lysrör..??
    I det stora karet har jag scalarer, citrontetror, segelfenspleco, corydorasmalar och enbart gröna växter. Vad för lysrör passar bäst där? Vill ha ett varmt ljus även där, som framhäver fiskarna mer, speciellt citrontetrorna, om det går.. vad tror ni?
    Snabba svar vore bra!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Nocturna
    • November 2005
    • 344

    #2
    Life-Glo tycker jag ger ett mkt skönt ljus kombinerat med ett florera
    http://www.amphibia.se

    Jo jag har faktiskt guppys... med

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om du vill framhäva de röda färgerna så passar Aquaglo bra. Det är inget vidare växtrör men det var inte det du frågade efter.
      Till det stora karet är det Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar som gäller till växterna.
      Sök på dessa rör här på Zoopet så får du hur många träffar som helst.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Använder, efter rekommendationer här på Zoopet, dels Philips Aquarelle dels Sylvania Aquastar i mina båda akvarier. Kan rekommendera dessa både för växternas trivsel och fiskarnas färger. De ser väldigt lika ut i färgen på ljuset, kanske att Aquarelle-rören upplevs som aningen starkare.
        Möjligtvis att Aquastar-rören är gynnsammare fär växterna, men är bara som jag subjektivt upplevt det.

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          #5
          Jag har alltid använt Aquastar och tycker det har en fin "lila"-ton som framhäver färger hos fiskarna.
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Tack för alla tips!
            Jag klottrade ner dom lite snabbt innan jag åkte förut idag..
            Blev ett philips aquarelle till stora karet och ett aqua-glo rör till lilla
            Och shit vad dyra rören var! Får väl iof skylla mig själv när jag åker till Arken.. men 199:- för ett 120 cm rör!! och 105:- för ett 45 cm!!
            Fick bara bli ett rör till stora då Kom också fram till att jag redan hade Aquastar, fast dom skulle egentligen behöva bytas båda två.. får ta det andra senare
            Blev iaf jättehärligt ljus av aqua-glo, så tack så jättemycket för det tipset!
            Så här blev det, för- och efter bild


            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Hynt
              • May 2006
              • 224

              #7
              SJ köpte jag ett nytt rör till en gammal ramp jag hade liggande 45cm, ligger ovanför mitt 300liters tank nu.. måste hitta en bra ramp till den.. men bättre med 45cm än inget iaf.. =)
              http://hynt.info.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...