Skruvar kvar på ett Juwel Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    Skruvar kvar på ett Juwel Akvarium

    Hej en hysteriskt dum fråga men jag ställer den i alla fall.

    Satte ihop ett Juwel Rio 240 idag och fyllde på med vatten och hela tjosan. När vi sedan röjer upp hittar min sambo 4 skruvar av den modell som håller allt ihop
    Jag kollade säkert 5 gånger så alla skruvar var insatta men nu kan jag inte låta bli att ändå vara livrädd för att man missat någon, och man vill inte ha 240 liter vatten på golvet.

    Vet någon om Juwel brukar skicka med några skruvar extra? Som jag kommer ihåg borde det gå jämt ut och så verkar det vara enligt manualen också, men Juwel kanske är snälla

    Någon som vet så svara gärna! Annars lär inte jag sova nåt inatt i alla fall
  • Rob
    • January 2003
    • 147

    #2
    Du kan nog vara lugn. Jag fick också skruvar över när jag skruvade ihop min bänk till mitt Juwel Rio 180.
    "Bättre sent än aldrig"
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      samma här.. fick skruvar över ja oxå
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Å det har varit samma här på mina Juwelakvarium.
        Lycka till med det nya akvariet!

        Kommentar

        • walentine
          • May 2006
          • 48

          #5
          Tack för svaren!

          Jag är ganska dum insåg jag för när allt var klart så fick jag för mig att...
          "Näää, där kan de ju inte stå ju". Akvariet är för stort för vardagsrummet kom jag på så det bestämdes snabbt att nu ska det flyttas! Nästa gång tror jag att jag tänker på sånt innan hela köret är installerat
          Så idag har jag tömt allt och gjort om det (med en spann så shit vad man tränat musklerna idag )

          Som tur var kunde jag ju då passa på att kolla om alla skruvar satt i och det gjorde dom

          Nu ska jag bara ner med pumpen för jag måste ha fått ett måndagsexemplar för det låter som sjutton. Låter som om hela pumpen ska stanna när som helst.
          Jaja, de är sånt som händer

          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Ursprungligen postat av walentine
            Nu ska jag bara ner med pumpen för jag måste ha fått ett måndagsexemplar för det låter som sjutton. Låter som om hela pumpen ska stanna när som helst.
            Jaja, de är sånt som händer
            Har oxå ett Juwel 240 Liters med en pump som låter för mycket. Tycker att du ska ta kontakt med säljaren och fråga om du först och främst kan få pumphuvudet utbytt. Och förhoppningsvis räcker det .
            Och det där med skruvarna, jag säger som föregående talare: Jag fick oxå ett par skruvar över och dubbelkollade x antal ggr att allt var på plats.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Pumpen kan låta innan den pumpar vatten, kolla så att den inte bara pumpar luft, för då går den snart sönder. Kommer det vatten och det låter måste det vara fel på pumpen. Mina pumpar är nästan helt tysta.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • walentine
                • May 2006
                • 48

                #8
                Börjar tro att Juwels pumpar ska låta mycket. Det låter som "glapp" eller nåt. Detta är ju andra pumpen jag har till karet och den låter också mycket emellanåt. Precis som nummer ett. Har testat att rengöra och dona men det gör ingen skillnad, och så kommer det ibland nåt "Skakljud" ifrån den. Fick för mig ett tag att det berodde på hur man tryckte i själva pumphuvudet men gav upp den idén.
                Funderar på om det kan vara luft som spökar men var kommer den ifrån i så fall? Nej, jag börjar allt mer se åt en annan pump men jag vill samtidigt inte röja så mycket i karet.

                Tycker helt klart att Juwels pumpar är lite "billiga" så att säga

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #9
                  Undrar om det inte är något som fel monterat i filterburken?
                  Kolla så att skivan som skiljer kamrarna åt sitter i de invändiga spåren på sidorna och även att doppvärmarens fäste sitter ordentligt.
                  + att utblåset går fritt ut genom hålet ut i akvariet.
                  Tror att det är något vibrationsljud eftersom det inte finns så mycket
                  i själva pumphuvudet som kan låta?
                  Har själv tre Juwelakvarier och har inte haft problem med ljud eller
                  driftstörningar, det äldsta har varit igång 3,5 år nu.
                  Dessa filter fungerar bra med rätt "belastning" och med vissa modifieringar:
                  Ersätt den svarta och den gröna svampen med grova blå och använd vanlig
                  filtervadd överst istället för Juwels tunna vita. Blir både bättre och billigare!

                  MVH
                  Peter

                  Kommentar

                  • walentine
                    • May 2006
                    • 48

                    #10
                    Ännu en fråga om Juwel...

                    Den där skivan som sitter i filterammaren och delar på allt, går den att ta bort? Efter vad jag läst här så verkar det som att det ska gå att dra ur den, men min sitter totalt stenhårt fast.
                    Anledningen är att jag funderar på att skrota Juwelpumpen och skaffa någon annan pump istället. Är trött på brötandet och pillandet nu. Jag får ju aldrig någon ordning på akvariet om jag ska behöva krångla med filtret hela tiden så hellre skaffar jag nåt annat och pillar i där.

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      Skivan går att dra rakt upp, men om den sitter hårt lär den ju inte vibrera...

                      Peter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...