Använda annan brandsläckare till CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    Använda annan brandsläckare till CO2?

    Skulle man inte kunna köpa en pulverbrandsläckare (eller skum) och använda den som CO2 behållare? Jag gissar på att alla brandsläckarna är provtryckta tom ett visst tryck. Det enda är alltså regulatorn -> ut som behöver bytas(och som ändå skall bytas till en akvarie-anpassad variant).

    Jag har för mig att (vi använder bla ammoniakgasflasksor från AGA) varje gång vi skickar den på retur/påfyllning så töms den samt rengörs med någon syra innan den fylls på igen.

    Skulle detta inte kunna ske med vanlig brandsläckars då?

    Såg annars att länsförsäkringar har 5kg CO2-släckare för runt 1100kr (nya)..

    //Nicklas
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Det är endast CO2 släckare som är en riktig "gastub" (ungefär 60bar), de andra är bara enkla plåtbehållare med väldigt lågt tryck (troligen bara ett par bar).
    Dessutom får man bara fylla behållarna med innehållet de är godkända och märkta för.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av NE
      Dessutom får man bara fylla behållarna med innehållet de är godkända och märkta för.
      helt rätt, stor risk för olyckor annars så alla seriösa handlare är noga med det, co2 till exempel är ju frätande.

      gasflaskor är färgmärkta för att underlätta, koldioxidtuber är gråa.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Jag har undersökt tillgången på CO2 här i stan lite. Det visar sig att verkstadsservice är billigaste stället, antagligen delvis för att det inte finns någon brandskydds firma med egen depå här.
        Hur som haver, man måste köpa en tub av den typ de använder, men sen slipper man lämna ifrån sig tuben över ett par dagar, utan när den är tom går man ner, och byter den helt enkelt.

        Kanske värt att kolla även i malmö?
        B!

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Jag har försökt samla firmor här:

          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            tackar!

            Jag förstår inte hur jag missat den tråden...
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            Arbetssätt...