Mitt Akvarium sprack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osterlind
    • May 2006
    • 193

    Mitt Akvarium sprack

    Hej idag när jag renggjorde mitt akvarium sprack det.det blev en liten spricka.Det droppar bara men så kan man inte ha det.





    Kan man laga det?
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    #2
    Jo, det borde gå o laga..

    Men hur stort är det och är det ett helglas akvarium eller med ram?

    Vilken av rutorna gick sönder?
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

    Kommentar

    • osterlind
      • May 2006
      • 193

      #3
      Det är helglas. Det är på ena långsidan.Så man kan ha den fram eller bak.



      Akvariumet är 112liters och sprickan är 40cm

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #4
        Okey.

        Om det bara är en liten spricka skulle man kanske kunna silikona fast en skiva över, om du har den som baksida, men då skulle du behöva en bakgrund eller nått som täcker det..

        Går ju o byta ut hela glaset också, men tror det blir en heldel jobb och kanske svårt o få det bra..

        Men silikona fast en ny skiva över den andra går säkert, men som sagt, kanske måste täckas då på något sätt..

        Oj, ser att den är 40 cm.. Men det borde ändå gå att sätta en ny skiva över..

        Men får se vad nån annan säger, har aldrig lagat nått själv så vet inte säkert..
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • osterlind
          • May 2006
          • 193

          #5
          japp vad tror du det kostar och byta ut en `"vägg" då?

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            Kan inte kosta mer än nån hundring kan jag tänka mig.. Kanske lika bra o köpa en lika stor skiva som innermåttet i akvariumet o silikona fast. 100-150 kr kan jag tänka mig..

            Billigare än i köpa nytt ialf..

            Hoppas det löser sig för dig..
            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              det räcker med en skiva som täcker +5cm på vardera sida om sprickan...

              hoppas karet är tomt!............
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Barr
                • July 2004
                • 194

                #8
                Jag kan ju säga det att iallafall min glasmästare skulle nog minst ta 300 för en sådan skiva. Tycker du att det är ett bra pris så skulle jag byta ut hela rutan. Eftersom det bara är en långsida som behöver bytas ut så är det ganska lätt att ta bort den gamla och limma dit den nya själv, men det beror naturligtvis på hur händig du är. Lita på din självkänsla, annars funkar det nog fint att bara silicona fast en liten glasskiva ovanpå sprickan, men tänk då på att sprickan kan "växa".

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Först och främst ska man ta hänsyn till det Barr säger, om sprickan inte går från kant till kan så kan den börja växa. Sen är det så med silikon att det måste vara rent, väldigt rent. Glas har har andra nackdelar förutom att vara dyrt, det är också tungt. Om det är en liten spricka som går från kant till kan skulle jag börja med att göra rent, först med rakblad, sen med kemiskt ren aceton, och sen bara lägga på silikon, det har jag klarat mig på när det gäller små sprickor. En 40cm spricka skulle jag åtminstånde lägga en list på, förutsatt att sprickan är "färdig", hållfastigheten i hela akvariet riskerar annars att bli lite dålig. Se bara upp i kanterna, silikon fäster dåligt på redan härdad silikon.

                  Att byta hela rutan borde kosta ca 100:- för glaset, 50:- för silikon, nån tia för rakblad, och en eller två tior för aceton, plus en hel del jobb.

                  Glas kostar ofta väldigt olika beroende på vart man köper det, i mitt telefonkatalog-område går det från 250:- till runt tusenlappen per kvm för 4 mm glas tillskuret och klart.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...