Värmebölja i Aquael akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    #16
    Låter jäkligt skumt tycker jag. Jag skulle nog gå på affären (?) du köpt det av och reklamera det alternativt fråga dem om råd.
    /J

    Kommentar

    • CalleAkvarist
      • November 2005
      • 1059

      #17
      Jag har samma problem. Står det något på ditt lysrör? På mitt står det inget. Jag har 54 liter med AquaEl Fan-2 samt doppvärmare från AquaEl, 75W. Du har väl FAN-3 och 90W... Skumt det här, det är lättare att hålla temperaturen i mina kar med glödlampa på 25W... De akvarierna är också från AquaEl. Ett har jag haft RenaAir 50 i (tomt) och i ett har jag inget filter (kampfiskhane, pumpen för stark) men har haft Elite Stingray 10. Verkar också som om Elite är bättre än FAN-2....

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Jag har haft samma problem som Er både med mitt 90L hörn, 200L, 112L och mitt nuvarande 450L AquaEl akvarium. Idag gör det inget att det är runt 30 grader i det eftersom jag har diskus. Eftersom rampen är så jä***a tät är det inte konstigt att det blir varmt. Jag löste problemet med att borra ett antal, ca 1cm, hål hela vägen på höjden i bak kanten på ljusrampen. Det synns heller inte. Kom ihåg att ta ur ljusrör vid borrning så de inte går sönder.

        Vad det gäller AquaEls doppvärmare kan man hålla lite koll på dem. Flera jag känner inklusive jag råkade få trasiga doppvärmare/eller gick sönder innom kort. Det innebar kokta fiskar för oss. Vi köpte tillslut doppvärmare av märkena Jäger och Tetratec och de har hållt i något år utan att vi haft problem.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #19
          Ursprungligen postat av Crickan
          Har precis köpt ett Aquael paket. 105 L med välvd framruta. Problemet är att tempen i vattnet rusar upp till 30 grader på bara några dygn fast doppvärmaren inte ens är på. Det ända som jag kan tänka mig som värmer vattnet är lysrören, men det är väl byggt för att man ska kunna ha tänt utan att det ska rusa i temperatur?
          Någon som haft samma problem eller har några förslag på vad man kan göra.?? Har även testat och ha matluckan öppen för att få lite mer ventilation vid lysrören, men det verkar inte hjälpa heller
          Jag har ett 112L aquael kar med 2st aquaelpumpar (fan3+fan2) +2st 18W rör och det värmer upp ca:3gr. har 21gr inne! att ditt höjs 9gr är mystiskt uppstår det nån friktion i ditt filter, känns den varm? Har du 2st 18W lysrör...
          Senast redigerad av åheim; 20 May 2006, 10:55.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #20
            Mitt juwel akvarium på 260 l värms upp från ca 21-22 grader till 28-28.5 av 3x38w lysrör med luckorna stängda..

            Är ett problem det där.. Men som sagt, finns ju lite olika sätt o lösa det på..

            Jag försöker ha ena luckan öppen ett par timmar om dan, så håller det runt 27, men det är ju inte så snyggt o ha det stå öppet..
            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #21
              Doppvärmare verkar vara överflödiga i AquaEl akvarium med lysrör Själv tog jag bort min...

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                ingen som tänkt på att borra några hål och limma fast en liten datorfläkt ?
                finns ju små 40x40mm och driver man dom med 7-8v istället för 12v så är dom helt tysta.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Intercepter
                  • January 2006
                  • 962

                  #23
                  mät innan ljuset tänds på morgonen

                  hade jag varit du så hade jag ju börjat med att kolla vad tempen är i karet på morgonen innan belysningen gått igång så ser du "vilotemp" innan ljuset startar e det mycket högt då med så e det ju knappast ljusrampen

                  Kommentar

                  • janne63
                    • August 2006
                    • 294

                    #24
                    Jag har haft samma probkem med hög temperatur i ett 110L Juwel kar. I somras när det var riktigt varmt dukade 4 Julidochromis under av värmen (30 grader i karet). Nu när det är svalare ligger tempen (med öppen "lucka") på knappt 26 grader, utan doppvärmare. Både pump och lysrör värmer nog upp vattnet, jag misstänker att problemet ligger i att karet har en heltäckande ramp. Det blir helt enkelt för bra på att bevara värmen. Får köra med en lucka öppen och fylla på vatten lite oftare eftersom avdunstningen då ökar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...