ytterfilter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    ytterfilter??

    Har suttit och läst en stund här om filter och pumpar osv. Har 2 st 240l juwelakvarier och jag har malawi i båda. Bla rödzoebror, golden, mari gold, crabo och demasoni. Jag tycker att det fungerar bra men har fått för mig att många använder ytterfilter som en komplement till den inbyggda pumpen. Behöver man verkligen det?? Jag byter vatten varje vecka, ibland varannan och det verkar funka utmärkt. Har haft en del honor som tuggat. Vad tycker Ni?? En anledning till att jag valde Juwel var just det inbyggda filtret för jag tyckte att det verkade enklast.
    ciklidvännen
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Du har nog fått de lite om bakfoten, cirkulationspumpar komplementerar ytterfiltret som står för dom riktiga musklerna när det gäller rengöring.
    Fungerar de för dig så finns det väl inte så mycket till orsak att ändra. Förutom att man har mindre skräp i akvariet, och ytterfilter inte behöver lika mycket uppmärksamhet.

    Kommentar

    • ciklidvännen
      • January 2006
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Du har nog fått de lite om bakfoten, cirkulationspumpar komplementerar ytterfiltret som står för dom riktiga musklerna när det gäller rengöring.
      Fungerar de för dig så finns det väl inte så mycket till orsak att ändra. Förutom att man har mindre skräp i akvariet, och ytterfilter inte behöver lika mycket uppmärksamhet.
      A du kanske har rätt om att jag fått det om bakfoten och inte riktigt förstått skillnaden mellan de olika sakerna. Men jag fortsätter som jag gjort hittills då för det funkar som sagt utmärkt men jag tänkte att det kanske kunde bli ännu bättre för ibland kan jag uppleva att det är lite skräp i vattnet men det är inget problem direkt utan brukar försvinna av sig själv...
      ciklidvännen

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Never change a winning team
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Ytterfilter har några fördelar över innerfilter, om man ställer dem emot varandra vill säga. Ett ytterfilter behöver man inte göra ren lika ofta, det tar inte upp plats i akvariet och det blir mindre "ful" teknik i akvariet.

          Ett innerfilter av juwels typ, jag antar att ditt filter är en "svart låda", är väldigt praktisk, man kan köra olika tjocklekar av filter och blanda lite med kol eller vad annat man kan tänkat vilja ha. Att kunna köra olika sorters filter är något flera mindre innerfilter inte kan.

          Naturligtvis är kombinationen oslagbar Jag har själv ett Juwel 160L och kör f.n. bara med "svart låda". Den förre ägaren satte iofs i en bättre pump. Jag har tänkt komplettera med ett ytterfilter när akvariebudgeten tillåter. Det är vädigt tacksamt att koppla in, har provat med ett litet eheim, efterssom slangarna passar i locket och kan kopplas in så att insug eller ytblås sitter inuti själva svartalådan. I ytterfiltret har jag tänkt att bara ha biologisk filtrering typ substrat. Sen kommer jag nog att ta bort all fin filtermatta från innerfiltret och bara köra grov.

          Vilket som kompletterar det andra känns som en definitionsfråga.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Deje-Nicke
            • January 2006
            • 344

            #6
            jo alla har olika åsikter om filter.Men för min egen erfarenhet så är juwelfiltret inget vidare.....Ja köpte ett fx5 istället och det tog typ 2 timar så var vatttnet kristallklart.Hade haft problem med "grumligt"vatten förut!!!!!!!!!!!!
            220L 375L 450L 720L

            Kommentar

            • ciklidvännen
              • January 2006
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av morphriz

              Naturligtvis är kombinationen oslagbar Jag har själv ett Juwel 160L och kör f.n. bara med "svart låda". Den förre ägaren satte iofs i en bättre pump. Jag har tänkt komplettera med ett ytterfilter när akvariebudgeten tillåter. Det är vädigt tacksamt att koppla in, har provat med ett litet eheim, efterssom slangarna passar i locket och kan kopplas in så att insug eller ytblås sitter inuti själva svartalådan. I ytterfiltret har jag tänkt att bara ha biologisk filtrering typ substrat. Sen kommer jag nog att ta bort all fin filtermatta från innerfiltret och bara köra grov.

              Vilket som kompletterar det andra känns som en definitionsfråga.
              Tack för ditt svar morphiz.
              Jag har som sagt en "svart låda" Verkar ju väldigt praktiskt att kunna använda lådan till slangarna till ytterfiltret. Ska nog prova detta när plånboken håller.
              ciklidvännen

              Kommentar

              Arbetssätt...