låta bli kolfilter? (juwel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    låta bli kolfilter? (juwel)

    Jag har köpt ett begangnat juwel akvarie och tvättat filtret i denna sitter kolfilter (svart). Jag har hört/läst att det inte är bra med äldre kolfiltet och jag vet ej hur gammalt detta är. Ska jag strunta att sätta dit det? Jag hinner inte köpa ett nytt innan akvariet sätts igång. Eller ska jag köpa ett och sätta dit senare? Vad tycker ni?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Strunta i kolfiltret och lägg dit en skiva filtermatta vid tillfälle istället.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja har gjort så som karon säger. det finns massor trådar som tar upp de här med kolfilter, om det är bra eller inte. vissa säger att efter några veckor så utsläpper kolfiltret gifter från allt den har samlat på sig, medans andra säger att så är inte alls läget, utan kolfiltret bara fungerar som någon av dom andra svamparna i juwelfiltret
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Hynt
        • May 2006
        • 224

        #4
        Aktivtkol finns den en mycket bra pdf fil på www.partyman.se som är gratis.. där tar Gert upp allt man någonsin kan tänka sig..
        http://hynt.info.se/

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag struntar i kolfiltret så länge. Får se senare om jag behöver köpa, det stod i instruktionsboken att man skulle byta det var 6e vecka.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...