Luckor till Zooline/ocean aluställning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tampa_b
    • June 2005
    • 8

    Luckor till Zooline/ocean aluställning?

    Ska köpa en alu ställning till mitt 540L Zooline kar. Har kollat på Zoolines ställning och ocean´s ställning (pwss.se), och det jag undrar är om det finns spår eller liknande för att fästa luckor/skjutdörrar...? Vill ju gärna täcka för ytterfilter och allt....

    Tänkte på nåt sånt här nämligen:



    Nån som har nån erfranhet av dessa ställningar...?
  • Hynt
    • May 2006
    • 224

    #2
    Stilrent, ser helt okej ut..
    http://hynt.info.se/

    Kommentar

    • Daniel_N
      • April 2006
      • 573

      #3
      Själv ska jag göra ett tyg som passar att ha för

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Det e en speciell list med dubbelhäftande tejp man sätter uppe å nere i "gluggen" där man ska ha luckan.. Vet att Åleds har sådan.
        Sedan som luckor e glasskivor det bästa, med självhäftande folie på. Glaset förstörs ju inte av eventuellt spill.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag köpte lister med spår i hos glasmästaren som jag fäste med kontaktlim och sågade till fanér som skjutluckor. Det blev många lager med lack på luckorna, så de är vattensäkra.
          Varför jag valde trä var för att det skulle gå i stil med övrig inredning i vardagsrummet. Du kan även sätta plexiglas eller spegelglas i dessa skåror om du vill. Bild på detta finns på min Zoonenlänk nedan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Tampa_b
            • June 2005
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag köpte lister med spår i hos glasmästaren som jag fäste med kontaktlim och sågade till fanér som skjutluckor. Det blev många lager med lack på luckorna, så de är vattensäkra.
            Varför jag valde trä var för att det skulle gå i stil med övrig inredning i vardagsrummet. Du kan även sätta plexiglas eller spegelglas i dessa skåror om du vill. Bild på detta finns på min Zoonenlänk nedan.
            Nu är det så gott som ordnat. Har prata med lokala glasmästaren idag, ska köpa spårlister i alu där. Har lyckats få tag på en masonit liknande skiva med björkfanér. så nu är allt ordnat. Väntar bara på att få hem ställningen

            En undran bara... Behöver man lägga nån skiva mellan ställningen och akvariumet? Har haft min kar på bänkar innan med en frigolit skiva mellan tidigare... Undrar om om botten verkligen orkar med att "hänga fritt"?
            Senast redigerad av Tampa_b; 17 May 2006, 18:55.

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Om man har et alu. ram akvarium skall man inte behöva lägga något mellan ställningen och akvariet, bara om man har ett helglas akvarium. Om man skall ha mycket sten i akvariet kan man med fördel lägga frigolit skiva i botten av akvariet
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Opus
                Om man skall ha mycket sten i akvariet kan man med fördel lägga frigolit skiva i botten av akvariet
                exttra viktigt om man ska fiskar som gräver
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tampa_b
                  En undran bara... Behöver man lägga nån skiva mellan ställningen och akvariumet? Har haft min kar på bänkar innan med en frigolit skiva mellan tidigare... Undrar om om botten verkligen orkar med att "hänga fritt"?
                  Det kan du nog göra som du vill, om du har ett kar med aluram så behövs det inte, men själv har jag gjort det och döljt den fula kanten av spånskiva och frigolit med en eklist.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...