Silicona om akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

    Silicona om akvarium?

    Hej!
    Tänkte kolla om det nån som vet ungefär va de kan kosta o lägga om silikon på ett akvarium 60*30*30cm..?? Hur länge ska de stå sen innan man får hälla i vatten igen?
    /Mr Kjellman
    1 st 240L
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!
    Jeg vet ikke hva det vil koste å omsilikonere en tank på den størrelsen, det beste er nok bare å gå på en akvarieforretning og se etter priser der. Det er viktig at du kjøper silikon beregnet for akvarie.
    Angående hvor lenge du skal vente før du fyller vann i akvariet etter ny silikon er lagt på, bruker nok å stå på brukerveiledningen på emballasjen til silikonet...
    Lykke til
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      gör du jobbet själv kostar det typ under 100kr.

      siliko 49kr
      några vassa knivar inklusive "fönsterskrapa" för finskärningen.
      lite rengörningsmedel typ aceton

      hur länge de ska stå, gör du inte onormalt grova fogar 2 dagar men det bästa är typ 1 vecka då är det riktigt ordentligt härdat.

      tänk på att göra jobbet ordentligt, om nåt skulle hända med vattenskador som följd och det finns uppenbara brister i arbetet så kan du stå försäkringslös.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        som Raven säger men OBS på siliconet läs så det är för akvarie bruk och idag sätter tillverkare ut vilken storlek på karen deras silicon klara.

        Jag skulle sedan(efter nu råd och rön) låta siloconet härda minst 7dagar innan du fyller upp med vatten.. Jag fyller upp med vatten i källaren och låter stå så ett par tre dagar för att se så det inte läcker.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          Jag fyller upp med vatten i källaren och låter stå så ett par tre dagar för att se så det inte läcker.
          är inte helt fel men kan va lite krångligt om man har ett större kar men då kan man fylla det lite då och då så om de läcker läcker det inte riktigt lika mycke.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • mrkjellman
            • March 2006
            • 203

            #6
            Okey...så man måste ha silikon som är just till akvarium då?
            Sen tänkte ja på en annan sak, går det typ göra så här...man tar bort silikon ifrån ena kanten o fyller på med nytt sen andra..o så håller man på så, lr måste man göra på något annat sätt för att de ska bli rätt..Det är ett aluram akvarium jag har, där av jag såg att det hade läckt ut i själv kanten.. Nån som vet nån sida där man kan läsa lite om de?
            /Mr Kjellman
            1 st 240L

            Kommentar

            • santa
              • December 2005
              • 504

              #7
              Ja du måste ha ett silikon som inte är antimögel...Du kan hitta billigt på k-rauta där hittade jag mina tuber o dom kostade runt 50:-.
              Du ska nog silikona om hela på en gång och inte lite i taget..
              Sen om du har ramakvarium så är det enklare än ett helglas.
              Tänk bara på o ta bort allt gammalt silikon och tvätta rent ordentligt med t-röd el aceton...Det är den största orsaken till att dom springer läck,är att inte göra ett bra underarbete.
              Min hemsida http://santanagti.mine.nu

              Kommentar

              • mrkjellman
                • March 2006
                • 203

                #8
                Ursprungligen postat av santa
                Ja du måste ha ett silikon som inte är antimögel...Du kan hitta billigt på k-rauta där hittade jag mina tuber o dom kostade runt 50:-.
                Du ska nog silikona om hela på en gång och inte lite i taget..
                Sen om du har ramakvarium så är det enklare än ett helglas.
                Tänk bara på o ta bort allt gammalt silikon och tvätta rent ordentligt med t-röd el aceton...Det är den största orsaken till att dom springer läck,är att inte göra ett bra underarbete.
                jo jag har ju tänkte o göra allt på en gång..men jag menar måste man ta bort allt silicon direkt lr kan man ta en sida itaget, allså man tar bort silikonet på ena sidan och sen lägger man på nytt, sen tar man bort ifrån andra sidan o lägger på nytt o så håller man på så, lr måste man liksom ta bort allt på direkten o lägga på nytt...
                /Mr Kjellman
                1 st 240L

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Ja jag skulle ta bort allt på en gång blir så mycket skit av det gamla och jag tror du får mer problem om du skulle göra det sida för sida
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    är inte helt fel men kan va lite krångligt om man har ett större kar men då kan man fylla det lite då och då så om de läcker läcker det inte riktigt lika mycke.
                    det senaste jag tog ner i källaren och fyllde på var ett 310 =O)) visst man skall ha tillgång till källare men även trädgård och balkong fungerar nu sommar tid hehe
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrkjellman
                      Sen tänkte ja på en annan sak, går det typ göra så här...man tar bort silikon ifrån ena kanten o fyller på med nytt sen andra..o så håller man på så, lr måste man göra på något annat sätt för att de ska bli rätt..Det är ett aluram akvarium jag har, där av jag såg att det hade läckt ut i själv kanten.. Nån som vet nån sida där man kan läsa lite om de?
                      Expertis råder en att ta bort all silikon tvätta rent, mitt sista kar jag gjorde jag så men efter rentvättning gick jag över alla kanter med ett rakblad för att se om det fanns ngt kvar och det gjorde det så då gjorde jag om proceduren igen, det är väl mödan att vara noga...
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        det senaste jag tog ner i källaren och fyllde på var ett 310 =O)) visst man skall ha tillgång till källare men även trädgård och balkong fungerar nu sommar tid hehe
                        inget jag kan eller kommer göra med mitt 375 liters.
                        badrummet är så litet så går katten in där är det ståplats för en anna typ och i tvättstugan för de väl stå 5min innan nån snor det :/ ellr slår sönder de.

                        kommer istället fylla upp de sakta över 7-10 dagar och ha stenkoll på de.

                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        det är väl mödan att vara noga...
                        relativt sett är ingen direkt extra arbetstid för det kan ja tänka mej.
                        använde du sån här för finskärningen `?
                        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          inget jag kan eller kommer göra med mitt 375 liters.
                          badrummet är så litet så går katten in där är det ståplats för en anna typ och i tvättstugan för de väl stå 5min innan nån snor det :/ ellr slår sönder de.
                          Tradig när saker inte kan få stå ifred, och du bor väl förlångt ifrån mig så du kan låna min källare =O))

                          fylla upp det lite då o då e helt ok men trdigt när man kommer till såpass att om det skull läcka, men det tror jag inte det gör hos dig Raven, gäller bara att vara noga nogare nogares nogranaste hehe ja du vet var jag e på väg

                          Ursprungligen postat av Raven
                          relativt sett är ingen direkt extra arbetstid för det kan ja tänka mej.
                          använde du sån här för finskärningen `?
                          http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91744
                          ja en sådan använde jag men känslan är bättre med bara bladet när det är dags för finliret OBS köp många blad, Många blad..

                          nä nu e det natti hade gott alla
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            Tradig när saker inte kan få stå ifred, och du bor väl förlångt ifrån mig så du kan låna min källare =O))
                            hahaha tror ja hoppar över de, ingen lust å köra ner från göteborg på en moppe med ett 375liters på ryggen
                            nä springer lite för mycket löst folk här men änsålänge har iallafall moppen fått stå nästan helt ifred utanför och det vill inte säga lite, nån idiot snodde tändstiftet för mej en da förra året.
                            mer än man kan säga om flertalet cyklar som försvunnit barasådär sen ja flytta hit.

                            fylla upp det lite då o då e helt ok men trdigt när man kommer till såpass att om det skull läcka, men det tror jag inte det gör hos dig Raven, gäller bara att vara noga nogare nogares nogranaste hehe ja du vet var jag e på väg
                            har ju inte bråttom på nåt sätt så kommer lägga mycke tid på att få det ordentligt gjort men tror inte det kommer bli så svårt.
                            det är nämligen ett äkta ramakvarie så behöver inte ta ut rutor eller dylikt.

                            ja en sådan använde jag men känslan är bättre med bara bladet när det är dags för finliret OBS köp många blad, Många blad..
                            tack för tipset, har 5st liggandes nånstans men ska köpa fler.

                            nä nu e det natti hade gott alla
                            sövgött.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              hahaha tror ja hoppar över de, ingen lust å köra ner från göteborg på en moppe med ett 375liters på ryggen
                              Tycker jag du e lite kinki , tänk så här ist, kryp in i karet och vips du har en kool Eu-bilmopped ist de kostar väl 30-40papp haha *skoj*

                              Ursprungligen postat av Raven
                              har ju inte bråttom på nåt sätt så kommer lägga mycke tid på att få det ordentligt gjort men tror inte det kommer bli så svårt.
                              det är nämligen ett äkta ramakvarie så behöver inte ta ut rutor eller dylikt.
                              Ännu en grej som är posetiv när det kommer till ramkar att ruorna inte skall tas av utan man skall bara ha av silkonen i kanterna och se till att det är rent, inte behöva rikta rutor..
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...