Vatten på hela golvet!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #16
    Ursprungligen postat av sigges
    Nja, det rinner inte lika fort å möcke..
    Det borde ju sluta rinna helt eftersom hävertprincipen inte funkar vid luftläckage, men det beror nog på hur stort hål man borrar, pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.
    Men ett pumphaveri är småpengar jämfört med att få allt vatten på golvet.

    Det är sant att man måste stänga pumpen vid vattenbyte men det borde ju gå att fixa tex men en slangstump eller liknande som passar röret, den kan man då förflytta över hålet vid vatten byte, problemet är kanske att allt har en förmåga att fastna och suga fast efter en tid i vattnet, alt kan man ju fixa en plugg av av något slag.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #17
      Ursprungligen postat av albjohn
      Det borde ju sluta rinna helt eftersom hävertprincipen inte funkar vid luftläckage, men det beror nog på hur stort hål man borrar, pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.
      Men ett pumphaveri är småpengar jämfört med att få allt vatten på golvet.

      Det är sant att man måste stänga pumpen vid vattenbyte men det borde ju gå att fixa tex men en slangstump eller liknande som passar röret, den kan man då förflytta över hålet vid vatten byte, problemet är kanske att allt har en förmåga att fastna och suga fast efter en tid i vattnet, alt kan man ju fixa en plugg av av något slag.
      Japp

      Kommentar

      • Andreas_B
        • March 2004
        • 73

        #18
        jag stänger av filtret vid vatten byte.
        och hålet behöver inte vara stort för "avbryta" hävertprincipen
        mitt hål är nog bara 2mm

        Kommentar

        • genius
          • March 2005
          • 44

          #19
          ja stänger oxå av mina 2 ytterfilter vid vattenbyte med hjälp av en liten trådlös mojäng Osen har ja en snappkoppling precis vid filterslangen...så vattenbyte+gödning kanske 20min nånting.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av albjohn
            pumpen däremot mår nog inte så bra om den går torr en tid vid ev läckage.
            lite tveksam om pumpen verkligen bränner om den skulle gå torr.
            filtret isej kommer ju fortfarande va vattenfyllt och borrar man inget hål på slangen till akvariet kommer ju lite vatten rinna bakvägen och dränka impellern.

            sen kan man också diskutera vad händer när den går torr.
            är det bara impeller och axel som går åt h****e så är de ju en småsak i sammanhanget, eller finns det pumpar som måste ja vattenkylning så inte spolen bränner ?

            vet iallafall att flertalet cirkulationspumpar som finns till akvarier även finns i versioner för datorer med vattenkylning och där ligger ju oftast inte hela pumpen under vatten utan bara insidan av pumphuset och plasten tål nog iallafall 100 grader utan problem.s
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #21
              Ursprungligen postat av EEE
              Jag ska göra om allt från början och läsa ordentligt på bruksanvisningen som bara finns på engelska, och väldigt konstiga ord som man inte förstår alls
              Det var konstigt. Du har väl köpt filtret i Sverige, och då skall det finnas med bruksanvisningar på svenska, det är ett krav för CE-märkta produkter. Kräv en svensk bruksanvisning där du köpte filtret!

              /Johan
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #22
                Hmm, jag blev rädd för vatten skador första gången jag använde ytterfilter och då sa jag aldrig mer och så har det varit, fattar forfarande inte varför man vågar sig på det igen.
                Visst kan man stoppa vis hävert effekt med håltagning osv.
                Men tänk senariot du e inte hemma på 3-7timmar kanske 10-30liter läcker ut på ett parketgolv, ingen fara tänker ni, vet ni hur mycket ett parkettgolv reser sig när det blir fuktigt mmm mycket och även om där står ett tungt akvarie så e lyft effekten stor, akvariet lyft lite i taget i den berömda diagonalen och *KRACK* där sprack botten och resten av vattnen rinner ut...

                jaja nej jag håller mig till att ha pumparn inne i karet och som ni flesta vet bottenfilter då det är minst besvär med sådant.. nu kan tyvärr inte alla ha detta men men viss finurlighet nästan alla..
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...