Ciklid som passar ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annak366
    • March 2006
    • 173

    Ciklid som passar ???

    Ska inom kort starta upp ett 150 l kar. Kommer att ha mkt stenar o grottor, mkt växtlighet, grus ca 3-4 mm och en temp på ca 25 grader.

    Fiskbeståndet ska vara lugna arter som, guppy, platy, neontetra, gurami, siam.algätare, glasräka, rödklokrabba...

    Finns det någon ciklid som passar in
    En glad amatör vid namn Anna-Karin...
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Låter som om att det är fullt i akvariet redan
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • annak366
      • March 2006
      • 173

      #3
      Nej då !! Ska inte ha många av varje..( förutom tetrorna )
      En glad amatör vid namn Anna-Karin...

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Storleksmässigt (150 l) så fungerar nog de flesta dvärgciklider. Men ska du ha gurami så bör du välja någon dvärgciklid som är relativt lugn och snäll, t.ex. boliviansk fjärilsciklid eller någon Laetacara. Snällare Apistogramma borde också fungera.

        Sen vet jag inte ifall det kan bli problem med krabban eftersom dvärgcikliderna är väldigt bottenorienterade?
        /Mattias

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Tja, palett ciklid och thomasi ciklid är rätt lugna och går att ha i sällskapsakvarium, samt kakadua ciklid och fjärils ciklid (lite osäker på om dom här två passar i ett sällskapsakvarium)
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • annak366
            • March 2006
            • 173

            #6
            Tjaa, att välja bort någon blir inga problem, eftersom jag inte har alla fiskarna i dagsläget...Men trist hade föreställt mig dessa sorter i ett fåtal, typ 4 av varje och ett par av guramisarna...

            Ang krabban så tror jag faktiskt inte att d blir ett problem, han e väldigt blyg o drar sig undan till lämpligt tillhåll. Dessutom så i ett så stort kar borde det finnas massor av utrymma att gömma sig på...???
            En glad amatör vid namn Anna-Karin...

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av annak366
              Tjaa, att välja bort någon blir inga problem, eftersom jag inte har alla fiskarna i dagsläget...Men trist hade föreställt mig dessa sorter i ett fåtal, typ 4 av varje och ett par av guramisarna...
              Det är lite i mesta laget, men det är möjligt att det skulle fungera. Det kan dock se lite rörigt ut om man har mycket olika fiskar... Men det bästa är om du väljer några av sorterna och börjar med, och sen kan du fylla på med de andra senare ifall du tycker det finns plats. (Vet dock att det är svårt att låta bli att köpa. )

              Ursprungligen postat av annak366
              Ang krabban så tror jag faktiskt inte att d blir ett problem, han e väldigt blyg o drar sig undan till lämpligt tillhåll. Dessutom så i ett så stort kar borde det finnas massor av utrymma att gömma sig på...???
              Jag tror inte det är någon risk att dvärgcikliderna ger sig på krabban, tänkte mest ifall krabban skulle ge sig på cikliderna...
              Senast redigerad av mmm; 09 May 2006, 13:02.
              /Mattias

              Kommentar

              • annak366
                • March 2006
                • 173

                #8
                Jag tror inte han rör någon fisk så länge han e mätt..I nuläget har jag ett 54 l kar med 3 guppys, 3 siam.algätare, 2 glasräkor. Fiskarna o räkorna simmar mitt framför nosen på krabban o han bryr sig inte ett dugg, snarare flyttar på sig om dom kommer för nära...
                En glad amatör vid namn Anna-Karin...

                Kommentar

                Arbetssätt...