bygga eget innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    bygga eget innerfilter

    Om man ska bygga ett eget innerfilter a la Zoopet:


    ..måste man ha ett speciellt pumphuvud då eller kan man fixa till en egen "koppling" mellan röret och pumpen på ett vanligt innerfilter?

    Ni som har den här typen, hur har ni gjort?
    Senast redigerad av Eurydike; 09 May 2006, 09:59.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Man kan bygga om ett vanligt pumphuvud från tex eheim men det är enklare med en powerhead (konstruera och sköta).

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Om man då vill bygga om ett vanligt pumphuvud. Vad skulle man då lämpligast skarva med? Funderade på krympslang. Men vet inte om det finns någon som går att krympa utan att man behöver värma så mycket att plasten pumpen är gjord av tar skada.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Det brukar inte vara så krångligt med krympslangar.
        Sen beror de mycket på vad du har för pumphuvud, och hur den är konstruerad..

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av Eurydike
          Om man då vill bygga om ett vanligt pumphuvud. Vad skulle man då lämpligast skarva med? Funderade på krympslang. Men vet inte om det finns någon som går att krympa utan att man behöver värma så mycket att plasten pumpen är gjord av tar skada.

          brukar funka att bara trä på en akvarieslang av lämplig dimension
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            har pumphuvudet från ett eheim 2007 för att driva ett bottenfilter.
            använt smältlim för att få fast alltihop.

            aldrig märkt av några problem med smältlim, finns inga lösningsmedel i det till exempel.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Fast det är ju liksom inget hål eller rör i botten på filtren jag har. Utan det är ju i så fall om man sågar av den där plastbehållaren och där var det jag tänkte krympslang i övergången till ett sådant där plaströr som man borrar hål i och sätter i en bit filtermatta.

              En sådan här måste väl vara ok i så fall. Står att den passar i vatten och mark. http://www.krympslang.nu/krympslang_cfw_cfm.asp
              Senast redigerad av Eurydike; 10 May 2006, 06:56.

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Nu har jag i alla fall ordnat en fin övergång från pump till rör med krympslang. Borrat hål i röret men så behöver jag ju något i botten. Funderade på om de sär plastplopparna som sitter på nya gardinstänger är ok i akvarium. de är av genomskinlig mjuk plast och skulle passa perfekt. Lite silikon mellan bara.
                Vad tror ni om det? Någon som har något annat förslag på propp?

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Varför inte bara silicon? Genomskinlig mjuk plast, känns som en kandidat för mjukgörande skräp i plasten. Den kommer i så fall hårdna, och bli vit med tiden, ämnena den fäller ut i vattnet är oftast giftiga i någon grad. Nu är väll vattenmängden i förhållande till plastmängd så pass stora att det aldrig bör bli några dödsfall, och det måste trots allt inte vara giftiga mjukgörande ämnen i plasten. Det händer dock.
                  B!

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Jag köpte ett filter som fungerar och ser ut ungefär så som du vill ha det. Sigma plus 3 filter. Det funkar bra. Kostade runt 250 kr tror jag. Hoppas att ditt blir bra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...