Ytterfilter eller filterbakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Ytterfilter eller filterbakgrund?

    Har precis skaffat mig ett begagnat 375L som jag egentligen planerat montera en bakgrund i, skaffa ett powerhead och fylla utrymmet bakom med filtermattekuber i nätpåsar för att få en massa filtermaterial, dessutom är ju risken för tex problem med slangar som lossnar och liknande obefintlig...

    Med karet följde dock ett ytterfilter Fluval 303... Frågan är nu.. Vad är bäst, ytterfilter eller filterbakgrund och vad är bättre eller sämre med det ena eller det andra alternativet, någon som kanske provat båda? Eller kanske en kombination med ytterfilter och filter vid insuget bakom bakgrund?

    Hoppas på svar så jag kan sätta igång att limma bakgrund och annat jox tex beställa en powerhead om det är vettigt...
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ett filter i bakgrunden kan du göra mycke större än ett ytterfiltret och finns dom som gått 2år utan rengörning och utan att visa tecken på att behöva rengöras.

    ytterfilter har fördelen att det är lättare att rengöra men större risk för läckage, en annan fördel är att du kan sätta ex: ytvattenrenare för att få bort hinnor på vattnet.

    bakgrundsfilter är större effektivare svårt att rengöra men slipper slangar, sen är det tystare då du kan gömma cirkulationspumpen under vatten i filtermaterial som dämpar.

    kan trä filterkuber på fiskelina så blir dom lätta att ta upp men efter vad jag läst lossnar mycke av skiten och åker ner igen.

    personligen hade jag kört bakgrundsfilter, slipper ett ytterfilter en massa slangar och kan gömma doppvärmare lätt där bakom också.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Hmm får nog bli filterbakgrund som planerat... Hur stor pumpkapacitet ska man ha för ett 375L? Läste lite på btn om woodrock där det står att man inte behöver speciellt hög kapacitet för att få ett välfungerande filter, snarare tvärtom... Vad kan vara lämpligt i liter/h ?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        beror lite på dom fiskar du ska ha.
        en del vill ha de lugnt men en del vill ha ordentligt med fart på vattnet men en pump runt 3-4ggr akvarievolymen brukar funka för de mesta.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...