Det knäpper om akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Det knäpper om akvariet...

    Har precis startat ett begagnat, lite äldre 160 liters akvarium som stått några dagar nu. Eftersom det är ca 8-10 år gammalt så kollade/kände jag på silikonet noga innan jag fyllde med vatten. Inga synliga tecken på slitage ialla fall.
    Men på kvällen när det är lite lugnare och tystare och jag släckt belysningen, så hörs ibland ett knäppande ljud från akvariet.
    Har försökt lokalisera det och misstänker att det är ljusramparna (har en m ett lysrör + en med två) som låter lite när temperaturen sjunker, fast jag är inte säker.

    Brukar det låta om era ljusramper när ni släcker? Är livrädd att det är spänningar i fogarna och att allt ska smälla en vacker dag.
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    #2
    Japp, splajdans nytt Juwel med 2 ramper, 2 lysrör vardera. Knäpper tillräckligt mycket efter släckning för att göra en nybliven ägare nervös
    /Magnus

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Skönt att höra

      Läskigt köpa begagnat men annars hade det aldrig blivit av. Jag intalar mig själv (och maken) att det bara är ljusramperna då.

      Ursprungligen postat av Nusse
      Japp, splajdans nytt Juwel med 2 ramper, 2 lysrör vardera. Knäpper tillräckligt mycket efter släckning för att göra en nybliven ägare nervös
      /Magnus

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        samma här.. köpte ett nytt 400l juwel, sen hörde ja att de gnakade o hade sig,, pulsen har aldrig varit så hög som den va dom gånggerna.. lokaliserade att de kom från rampen,, och alltid precis när ja hade släckt.
        men av någon anledning som jag inte vet så slutade de efter ett tag.

        det finns inget värre än när ett akvarium knakar
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • krainskij
          • March 2006
          • 61

          #5
          Doppvärmaren knäpper lite när den värmer i mitt akvarium. Det tog ett tag innan jag fattade vad det var! Men när jag drog ut sladden så tystnade den.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Det är inte så att det står på en träbänk som i sin tur står på ett parkettgolv ?
            Mitt 375 stod så nämligen och fan som det lät......trodde det skulle braka.
            Det stod så i 2 år utan att haverera som tur är
            Sålde karet förra månaden i väntan på större
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Hade inte du en praktbotia? Dom brukar kunna föra ett väldans oväsen vid släckningsdax!!

              Kommentar

              • 30liter
                • March 2006
                • 136

                #8
                Praktbotian bor i tvättbaljan

                Ursprungligen postat av sockerconny
                Hade inte du en praktbotia? Dom brukar kunna föra ett väldans oväsen vid släckningsdax!!
                Den bökar och stökar och möblerar om bland grus och växter jag lagt i, men den gör inga egna ljud vad jag hört. Annars brukar just denna låta vid matdags sa förra ägarna, fast jag tror inte den känner sig riktigt hemma i tvättbaljan .

                Den kommer kanske få nytt hem på torsdag hos nån som verkligen kan praktbotia så den får stanna där den är.

                Kommentar

                • sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

                  #9
                  Praktbotior framkallar precis som du säger ett sorts "knäppljud" vid t.ex. matning.
                  Om du söker i forumet så kommer du att finna åtskilliga trådar om att somliga förknippar det knäppandet med ljudet av ett sprickande akvarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...