Vilket lim kan man ha i ett akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christoffer N
    • May 2006
    • 7

    Vilket lim kan man ha i ett akvarie?

    Tänkte köpa mig ett nytt akvarium och tänkte stoppa frigolit i botten. Ska ha ciklider i det och dessa gräver ju en hel del. Eftersom de gräver tänkte jag gnida på något lim liknande och sedan strö grus på det så att frigoliten inte skall synas. Så min fråga är vad som rekommenderas? Något speciellt lim man kan använda, märke möjligtvis? Funkar det med vanligt trälim kanske?
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    Ursprungligen postat av Christoffer N
    Tänkte köpa mig ett nytt akvarium och tänkte stoppa frigolit i botten. Ska ha ciklider i det och dessa gräver ju en hel del. Eftersom de gräver tänkte jag gnida på något lim liknande och sedan strö grus på det så att frigoliten inte skall synas. Så min fråga är vad som rekommenderas? Något speciellt lim man kan använda, märke möjligtvis? Funkar det med vanligt trälim kanske?
    använd endast akvarie silicon,,,,,inget annat i vatten
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Christoffer N
      • May 2006
      • 7

      #3
      Tackar för svaret, finns det något silicon som är något mer lättflytande akvarie silicon, eller går det att använda sig av silicon för akvarier och sedan späda ut det med vatten? Vill ha det något mer flyktigt till att handskas med.

      Kommentar

      • Barr
        • July 2004
        • 194

        #4
        Man kan inte späda ut siliconlim med någonting. Däremot har jag för mig att det finns ett "vanligt" lim som man kan använda till glas som ska funka bra i akvarium, men jag skulle inte bli förvånad om det är väldigt dyrt. Men använder du någon form av skrapa för att sprida ut och tunna ut siliconlimmet borde det väl funka ganska bra.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          cd-fodral skulle kunna användas för att bre ut silikonet till exempel.
          eller en bit kartong.

          räkna inte med att få rent vad du nu väljer att använda.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...