Fogmassa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arska
    • February 2006
    • 120

    Fogmassa?

    Köpte ett begagnat kar idag, fogmassan eller vad det nu kan vara (mellan ram och glas nedanför ramp) behöver bytas. I övrigt verkar det vara i sin ordning. Vilken sort ska jag använda mig av?

    Hoppas att ni fattar vad jag menar
    Hemsida
    Bilder
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    fogmassa=silikon.....Akvarie silikon får inte innehålla antimögelmedel....
    Kolla på förpackningen till vilken storlek på kar de rekomenderar för just deras(märkets)silikon
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Alex.Fia
      • March 2006
      • 68

      #3
      Ättika baserat är dom flesta sorter iaf vad jag sett..
      45L Sällskaps

      375L Malawi

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Om du insisterar på att göra det själv är det bara att köpa silikon för akvarier även kallat akvarie-silikon inte att förväxlas med våtrumssilikon.

        Alla silikoner är ättikabaserade men vissa har s.k. antimögelmedel och dödar allt djurliv.

        Jag vet inte men det är ganska riskabelt att limma ett eget akvarium än mer om man tänker renovera ett då det är svårt att få bort allt gammalt jox vilket innebär väsentligt försvårad vidhäftning, det finns dock gott om literatur om detta på bibliotek.



        m v h nICKLAS.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          akvariesilikonet clasohlson säljer har fått en del bra kommentarer härinne.

          arska, en sak som är viktig och du ska tänka på är att gör du fel och det blir vattenskador kan det sluta med att ingen försäkring täcker vattenskadorna.
          försäkringsbolagen anser nämligen att det ska va "fackmannamässigt" utfört vilket dock är relativt enkelt bara man läser på hur arbetet ska utföras.

          bl.a ska gammal silikon skäras bort sen ska glasen finputsas med rakbladsliknande kniv.
          sen ska man torka av ytorna med ex: aceton utan olja och sen är det noga att glasen inte vidrörs där silikonet ska vara då det blir fingeravtryck samt att glasen inte ska ligga för länge då det hamnar damm där silikonet ska sitta.


          är det helglas eller ramakvarie ?
          Senast redigerad av Raven; 05 May 2006, 00:57.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...