Brummande filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Brummande filter

    Är det någon som har en uppfattning om hur störande det är för fiskarna när ett filter brummar eller vibrerar?

    Det är ju störande för oss människor, men kan det vara störande också för fiskarna. Uppfattar dom det kanske som störande ljudvågor och vibrationer i vattnet???

    En del av mina filter är ju inte ljudlösa precis...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Det beror ju på vart filtret sitter, har man t ex bara ett utblås resp. insug med burken utanför blir ju endast ljud i akvariet när vattnet virlar runt som ändå måste anses som högst naturligt och därmed knappast störande.

    Om man har en cirkulationspump inuti akvariet så upptas visserligen vibratrionerna i vattnet och ljud är ju tryckvågor men då ska man komma ihåg att en pump avsedd i vatten låter betydligt mindre i vattnet än om man plockar upp den.

    Jag antar att det värstaljudet om man kan kalla det det är nog om man har en luftsten som står och puttrar med små små bubblor som bryts mot ytan.

    Nej, för att svara på din frågas så är det nog vi människor som lider mest av ljudet, prova att sätta örat mot akvariet, slut ögonen och lyssna och ställ följande fråga, jobbigt eller härligt


    nICKLAS.

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Det är ett innerfilter.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Hej, tror inte att du behöver oroa dig !

        Så länge som fiskarna mår bra finns det ingen anledning att vara orolig, många akvarister har både ut- och invändiga system i ett och samma akvarium, klart att det har en viss betydelse för vilken typ/märke man nyttjar där man kan säga att ju dyrare utrustning desto tystare blir det.

        Varför denna oro, har pumpen plötsligt börjat låta mer än vanligt eller mår fiskarna dåligt ?



        nICKLAS.

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av Tri-X 400
          Hej, tror inte att du behöver oroa dig !
          Så länge som fiskarna mår bra finns det ingen anledning att vara orolig, många akvarister har både ut- och invändiga system i ett och samma akvarium, klart att det har en viss betydelse för vilken typ/märke man nyttjar där man kan säga att ju dyrare utrustning desto tystare blir det.
          Varför denna oro, har pumpen plötsligt börjat låta mer än vanligt eller mår fiskarna dåligt ? nICKLAS.
          Nja, fiskarna verkar må bra... Jag har flera filter som jag tycker låter för mycket så det har fått mig att en tid fundera över hur fiskarna egentligen uppfattar eländet...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            ett brummande filter kan i praktiken bidra till att stressa fiskar så dom lättare blir sjuka efter vad jag läst.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Ja, det är sant och beror säkert på flera faktorer som art och vattenvolym.

              Som vanligt, många faktorer att ta hänsyn till och att jämföras med den stress som uppstår vid matning, vattenbyte, byte av lysrör när det är dags för att byta ut, städning av akvariet.

              Om man bara betraktar ljudet som sådant och ser det som buller d v s oönskat ljud så vet man relativt mycket om hur människokroppen påverkasd med förändrad hjärtrytm, ökad stress på cellnivå med en ökad cancerrisk som påföljd. Det är mycket möjligt att kunskaperna kan överföras på alla levande organismer men då ska man komma ihåg en av läkarvetenskapens största misstag nämligen att jämställa män med kvinnor och individer att dra paralleller mellan människa och fisk kanske är lite riskabelt särskilt med tanke på antalet olika arter fisk det finns.

              Raven har en poäng, det har han alltid och om det finns studier som bevisar det ovanstående nämligen att ävebn fiskar påverkas så stämmer det men kanske finns det också en möjlighet att du stressas mer än fiskarna.

              Känns det hela obehagligt för dig kanske ska du fundera på alternativa system så att du åtminstone slipper oron, tycker att det låter lite konstigt med en cirkulationspump som stör akvaristen fast det är klart det är länge sedan sen jag hade någon själv


              nICKLAS.
              Senast redigerad av Tri-X 400; 03 May 2006, 02:02.

              Kommentar

              Arbetssätt...