Installera UVC till Rio 400 akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Installera UVC till Rio 400 akvarium

    Håller på att starta ett akvarium (Juwel Rio 400) med sällskapsfisk. Jag har fått svävalger och det är iofs under uppstart av akvariet, men jag får misstanken om att det kan bli en permanent del av mitt akvarium då jag inte kan skydda det helt från solljus.

    Har kollat lite på vad man kan göra åt detta och lutar åt UVC.

    Akvariet har ju ett internt filter, så det duger inte till att ansluta UV-filtret. Måste alltså ha en extern pump.

    Då kommer mina frågor.
    Jag har aldrig sett hur ett externt filter monteras, så jag undrar hur man gör med slangarna som skall in och ut ur akvariet. Antar att man inte bara hänger ned dem i vattnet. Hur brukar man göra?
    Om jag ändå skall ha en extern pump, är det lika bra att skaffa ett externt filter (och alltså köra två)?
    Hur hindrar man fisk från att sugas in i insugsröret?

    /N
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Det finns en rast/galler på insuget, olika storlekar beroende på modell och tilverkare men om du har yngel så bör du lägga filtermatta runt insuget.
    Externa cirk.pumpar är såpass dyra att man likasåväl kan köpa ett ytterfilter.
    Uv filtret drar ner pumpens kapasitet så jag skulle rekomendera att du för enkelhetens skull inte har nåt som skapar mycket motstånd eller täpps lätt.
    Jag har en variant till min externa co2reaktor med uvc där jag använder bio bollar så att vattnet flödar lättare.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      hej!! ja har samma kavarium o hade samma problem (nästan) som dig.
      ja köpte ett ytterfilter (fluval 404) o så köpte ja ett 11w uvc filter.

      till ytterfiltret följer de med slangar o allt du behöver.. fästen till slangarna oså.
      uv filtret sätter du på den slangen som går från ytterfiltret och akvariet.
      du får kapa slangen alltså och sätta uv filtret emellan..
      men ja passade på o byta slangar för dom som följer med är värdelösa.

      det ät ju ett rör som går ner i akvariet som suger upp vatten, med ett galler längst nr så några fiskar sugs de inte upp
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Nizztos
        • March 2006
        • 86

        #4
        Införskaffat.
        Även jag skaffade ett 11W och ett Fluval 404. Håller med om att slangarna inte fungerade mot UV-filtret, men jag skaffade en ny slang mellan Filter och UVC. I övrigt kunde jag använda Fluvals slangar till och från akvariet.

        Ett par undringar dock.
        Hur tusan gör man med slangarna i akvariet. De går hu inte in i den urgröpning som finns i sargen. Gör man ett passande hål i locket, eller?
        Hur hanterar man återflödet till akvariet. I och med att det är över ytan så porlar det ju något infernaliskt. Går dett att ha utflödet under vattnet?

        /N
        Rio 400l
        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av Nizztos
          Införskaffat.
          Även jag skaffade ett 11W och ett Fluval 404. Håller med om att slangarna inte fungerade mot UV-filtret, men jag skaffade en ny slang mellan Filter och UVC. I övrigt kunde jag använda Fluvals slangar till och från akvariet.

          Ett par undringar dock.
          Hur tusan gör man med slangarna i akvariet. De går hu inte in i den urgröpning som finns i sargen. Gör man ett passande hål i locket, eller?
          Hur hanterar man återflödet till akvariet. I och med att det är över ytan så porlar det ju något infernaliskt. Går dett att ha utflödet under vattnet?

          /N
          då har vi samma uppsättning.. ja fick såga ut ett hål i locket så att slangarna kunde gå ner i akvariet.
          visst kan du ha utblåset under vattnet,
          själv har ja inte kvar den utan bara en slang rätt ner i akvariet som är på baksidan så de inte syns så mycke. har den bakom en rot
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          Arbetssätt...