Fråga ang ett läckande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle_p40
    • April 2005
    • 42

    Fråga ang ett läckande akvarium

    Hej på er i stuga o koja.
    Jag har ett problem, Jag har ett 375liter ramakvrium som jag tror läcker.
    Det är så att det rinner lite vatten från ena kortsidan i mitten av kortsidan, som jag ser så ser det ut som att vara kondensvatten som rinner på ljusrampen och ner (det är väll inte helt rakt) Men jag misstänker att det är siliconet som börjar avta. Jag behöver eran hjälp

    Jag tror inte det kan läcka ut 10liter vatten på bara 7-10 dagar så jag tror att det är siliconet som börjar jävlas.. Nu frågar jag er: Vilket silicon skall jag ha? tror ni man kan upp och fråga den lokala glasmästaren efter en lämplig silicon tub (eller fler) Och hur lång tid torkar det (måste hitta boskap till mina ciklider och malar) Och om jag tar bort all silicon runt akvariet rasar inte skivorna ner då eller håller de sig på plats?

    Mycke frågor om just omsiliconing så hjälp mig nu med detta En fråga till bara, Om jag låter glasmästaren silicona om akvariet, hur mkt tror ni då det kostar? Måtten är 1500*50*50mm

    Var god att ge mig snabba svar då jag tror att det kommer forsa vatten när som helst
  • seno
    • November 2004
    • 83

    #2
    köp akvarie silicon finns i de flesta butiker. testa att bara siliconera på befintliga silicon en lagom tjock sträck och sedan med blöt finger jämna om det inte blir bra så använd tejp och sätt den ca 5 mm ifrån befintliga silicon och lägg ny silicon, du kan testa att plocka all gammla silicon men det är inget jag rekomenderar du kommer nog att lyckas bättre om du siliconerar över, tork tiden är väl ca 24-48 timmar, det skulle kosta väldigt mycket om en glasmästare skulle siliconera åt dig kanske skulle du komma undan billigare att köpa begagnat akvarie.

    Kommentar

    • calle_p40
      • April 2005
      • 42

      #3
      Tror du att det räcker med att lägga en silicon sträng över det gammla? ska jag inte ta bort alger och fett som ligger på det gammla? Hur tycker du jag skall göra med fiskarna? jag har en hink på 50 liter, tror du fiskarna klarar sig i den i nästan 48 timmar? Självklart med cirkulations pump

      Jag har ju oxå en golden ciklid som har yngel i munnen som jag måste ha separat, men den har jag en liten spottkopp åt

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        generellt sätt är det bästa att alltid ta bort all gammal silikon då det kan va svårt att få ny silikon att fästa och har den gamla silikonet gett sej på ett ställe kanske de ger sej på ett annat ställe nästa vecka och då med katastrofala följder och stora vattenskador.

        är det ramakvarie är det oftast rätt enkelt då man bara skär bort all gammal silikon med brytbladskniv och fönsterskrapa.
        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


        tvättar med kemiskt ren aceton UTAN olja och på med nytt silikon och låta det härda under minst 2dagar helst 4dagar.

        dock finns det vissa ramakvarier som har en "fake" ram och då blir det hela krångligare då man behöver byta silikonet mellan rutorna som håller ihop akvariet.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...