Slippa märken i parketten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Slippa märken i parketten?

    Jag ska snart flytta mitt 105-liters akvarium till en lägenhet med parkettgolv. Min fråga är nu hur jag ska undvika att få märken i golvet? Akvariet står på en vanlig aluminiumställning. Jag misstänker att golvet inte blir så fint om ställningen står rakt på golvet eller? Har fått ett tips att jämna ut trycket genom att ställa akvariet på plexiglasskivor, men finns det fler knep och snygga lösningar som kan rekommenderas?
  • Sailor
    • April 2004
    • 57

    #2
    Ursprungligen postat av Tixe
    Jag ska snart flytta mitt 105-liters akvarium till en lägenhet med parkettgolv. Min fråga är nu hur jag ska undvika att få märken i golvet? Akvariet står på en vanlig aluminiumställning. Jag misstänker att golvet inte blir så fint om ställningen står rakt på golvet eller? Har fått ett tips att jämna ut trycket genom att ställa akvariet på plexiglasskivor, men finns det fler knep och snygga lösningar som kan rekommenderas?

    Jag har målat en vanlig spånskiva 12mm i lagom storlek

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      kan man inte sätta på såna där mjuka tassar?

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Annars kan man såga ut fyrkanter av en parkett bräda och lägga under bena på ställningen, helst av samma parkett typ man har innan så det inte blir för stor färgskillnad
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Knata iväg till en Musikaffär å fråga efter "Pianofötter"...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            hockeypuckar ska tydligen funka.

            själv hade ja nog satsat på 6 eller 8 kantig brädbit 8-9cm i diameter med kanten fräst så man inte joddlar så högt om man skulle köra tårna i nån av dom
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              När jag tidigare i vintras flyttade mitt 310-liters med tillhörande benställning (utan vare sig möbeltassar, puckar eller dylikt) så fasade jag inför eventuella gropar i parketten.
              Men det visade sig att det inte fanns ett spår efter fötterna!!

              Så jag är övertygad om att det inte att är någon överhängande fara med märken i golvet med ett 105-liters....

              Kommentar

              • Mightyice
                • October 2005
                • 120

                #8
                Jag skulle köra på en större skiva även om det är fulare. Körde med ca 10x10 cm metall bitar i min första lägenhet. men vid något spill tillfälle så hade det tydligen krupit under lite vatten och gjort en fin fuktskada. IKEA har ju annars en stor plastskiva för att ha under kontorsstolar för att inte göra märken på golv. Det handlar ju inte riktigt om samma slitage men Den är ca 120cm i kvadrat och genomskinlig.

                Kommentar

                • Tixe
                  • January 2003
                  • 114

                  #9
                  Tack snälla för alla tips! Nu har jag lite olika alternativ att fundera på. (Men ännu fler mottages så klart tacksamt)

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Håller med Sockerconny,
                    Yttrycket på golvet blit ca 1hg/mm2 (baserat på 4 fötter 20x20mm) så om du inte har balsaträ till parkett så lär det inte vara något problem.
                    Har själv ett 325L som har 6 små fötter och det har stått i två bostäder på parkett utan att ge märke.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      har haft ett 540l med aluställning på parkettgolv i ca 2 år, inte ett märke efter de, så du behöver nog inte oroa dig
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Tixe
                        • January 2003
                        • 114

                        #12
                        OK, det låter ju rätt logiskt att jag inte behöver bekymra mig så mycket då. Men säg så här... 1hg/mm2 innebär ju faktiskt 100 ton/m2 (om jag har räknat rätt)... Skulle man vilja ställa en sån klump på parketten...?

                        Kommentar

                        • Drabant
                          • March 2006
                          • 26

                          #13
                          Hur skulle ditt 105litersakvarium kunna väga flera ton? Det kan ju inte väga mer på någon delyta än totalvikten. Jo, visst blir det 100 ton/m2, men det värdet säger ju ingenting.

                          Kommentar

                          • Tixe
                            • January 2003
                            • 114

                            #14
                            100 ton/m2 säger väl lika mycket som 1 hg/mm2. Annan enhet bara, annat sätt att se det. Jag hoppas ni andra fattar vad jag menar...

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #15
                              Det där var förvirrat.
                              1. Ett yttryck är ett yttryck och ska inte förväxlas med vikt, så vad är det som är oroande med 100 Ton väger ditt akvarie det, nej.
                              2. Du räknar dessutom fel, du blandar division och multiplikation, omräknat till hg/m2 blir det 0,000001hg/m2 som ditt akvarie balastar med, men detta är irrelevant eftersom ditt akvarie inte har 1m2 kontakt med golvet..
                              Senast redigerad av NE; 30 April 2006, 15:48.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...