kan man ha biofilter i 54lit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    kan man ha biofilter i 54lit

    kan man ha biofilter i 54lit och i så fall vilket för det ska tydligen vara bra om man har mycket fisk eller om dom bajsar mycket som mina ballong mollysar gör

    tacksam för svar!!
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Alla inkörda fillter har biologisk filtrering dvs det finns en bakteriekoloni som lever på dom.
    Därför skall man vara försiktig vid rengöringen av filtret dvs inte låta de torka stå stilla alltför länge eller rengöra med för varmt vatten.
    Vill du ha bättre biologisk filtrering så kan du byta till ett hemmabygt filter med blå filtermatta, beskrivning finns på zpet.

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      ja men jag menar "Rriktigt" bio filter tex sera's sera fil
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av _stiffe_
        ja men jag menar "Rriktigt" bio filter tex sera's sera fil
        Nu behöver jag lite mer info, eller en länk hittade inte "Sera fil" på deras hemsida.
        Menar du ett ytterfilter med nåt specielt material eller ett kemiskt system?

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          jag menar ett bio ytter eller inner filter men kan inte så mycket om det men det jag mest behöver svar på är hur man blir av med all bajs på bottnen
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det som blir liggande på bottnen kan du slammsuga bort med slamhävert tex. http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=57&page=1

            Annars så sjunker det in i bottnen med tiden, och det är inte alls farlig eller skadligt.
            Du kan läsa på lite om biologisk filtrering så förstår du vad jag menar förövrigt.

            Kommentar

            • _stiffe_
              • March 2006
              • 520

              #7
              ok, men jag ha en hävert men jag har så litet akvarium så efter en minut så är där nästan inget vatten kvar
              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
              Skåne biotiop, + sebrafisk..

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av _stiffe_
                ok, men jag ha en hävert men jag har så litet akvarium så efter en minut så är där nästan inget vatten kvar
                då får du nog skaffa ett större akvarium.. eller tömma en span, fylla på med vatten och tämma en spann till och hålla på så.. (men obs. att vattnet inte får vara för kallt, eller för stor skillnad i vattenkvalitet)
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Eller också får man strypa trycket lite så det inte åker ut för fort??? Lagom snabbt för att suga upp korvarna och böset bara.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    Ursprungligen postat av _stiffe_
                    kan man ha biofilter i 54lit och i så fall vilket för det ska tydligen vara bra om man har mycket fisk eller om dom bajsar mycket som mina ballong mollysar gör

                    tacksam för svar!!
                    så kallat biofilter har en stor volym och brukar innehålla biobollar och substrat och det är väl bra men tror personligen att det räcker med väl tilltagen filtermatta!

                    Kommentar

                    • _stiffe_
                      • March 2006
                      • 520

                      #11
                      tack för alla svar men jag är inte så orolig för bajset på bottnen än jag är för att få amoniakförgiftning tror ni jag kan få det jag ha ett bra filter med stor filtervolym filtret är vitakraft 300 en kopia av eheim
                      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                      Skåne biotiop, + sebrafisk..

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        Ursprungligen postat av _stiffe_
                        tack för alla svar men jag är inte så orolig för bajset på bottnen än jag är för att få amoniakförgiftning tror ni jag kan få det jag ha ett bra filter med stor filtervolym filtret är vitakraft 300 en kopia av eheim
                        har också haft ett sådant filter (dock eheim) och tja inte är väl filtervolymen så där jättestor... Men om du kan köra filtret 4-6 veckor utan rengöring och att det då inte är helt igensatt utan fortfarande har bra cirkulation så tror jag att det fungerar till ditt kar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...