Ytterfilter/Innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Ytterfilter/Innerfilter

    Vuilket är bäst, tycker själv att inner är bäst, men vart går gränser när man ska byta till ytterfilter, för de finns väl inte innerfilter som tar så mycket vatten som tex 1000 Liter.
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Personligen så anser jag att ytterfilter är en klass för sig...just pga att du har en sådan stor filtreringskapacitet som ger ett bättre och stabilare vatten.

    Filtervolymen är viktig och med ett innerfilter så har du smutsen kvar i karet samt att du måste rengöra betydligt oftare.

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Ok, hur stor är chansen/risken att slangarna släpper, då blir de mycket vatten utanför karet.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        sätter du fast grejerna rätt så é risken 0%
        förutsatt att du inte DRAR isär dom då...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Ok, hur stor är chansen/risken att slangarna släpper, då blir de mycket vatten utanför karet.
          Allt beror helt och hållet på hur noga du själv är med att kontrollera slangarna och att fästa dom rätt och bra redan från början. Jag har haft ytterfilter sedan flera år tillbaka men aldrig haft ett enda missöde.

          Det var dock nära för några veckor sedan att en slang var på väg att släppa...men som tur var så såg jag det i tid och nu har jag skaffat mig en garanti att inga enorma mängder vatten tas ur karet vid olycka...

          Jag fick tips om att borra ett litet hål ca 10cm nedanför akvariets vattennivå på insugsröret...när olyckan är framme och pumpen tömmer karet på vatten ut på golvet så kommer det inte mer vatten än det som finns från ytan ner till 10cm för då börjar pumpen att suga in vatten istället och gå torrt. En del har borrat hålet i insugsröret ca 5-6cm nedanför vattenytan för att minimera vattenmängden än mer.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Om jag skulle sätta igång ett 1000 liters projekt så skulle jag nog använda en bakgrund och bygga in filtret där för att få ordentlig volym. Sen skulle jag eventuelt ha nåt maffigt ytterfilter som hjälper till.

            Annars så tycker jag att det inte finns nån orsak att välja innerfilter. Ytterfilter har bättre volym dom behöver rengöras väldigt sällan och dom tar inte en massa utrymme i burken.
            Jag har själv använt ytterfilter då akvriet är större än 100liter, helt enkelt för komfort och stabilitet.

            Jag har alldrig hört talas om slangar som skulle ha släpt förutom i två fall och då handlade det om samma person(passar in i kategorin "roliga saker man hör i akvariebutiken"). Då använde denna fel dimension på slangarna första gången och andra gången det hände var under ett vattenbyte. Använder man rätt dimension på slangarna och sköter grejjerna rätt så skall inget hända.
            Och om man är nojjig så räcker det med en liten dutt silicon vid skarvarna.

            Kommentar

            • jower
              • December 2002
              • 472

              #7
              Föredrar själv filterkar. Då har du mer filteryta än ett ytterfilter. Du kan gömma alla doppvärmare, prober, so2 reaktorer etc. Fast det funkar bättre till kar från 250L och uppåt.
              /Johan

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Jag har alldrig hört talas om slangar som skulle ha släpt förutom i två fall
                kommer fall nummer 3 då

                polarns son va lite klåfingrig en da och lossade inte slangen men fick loss klämman så det började läcka sakta.
                10-15liter vatten rann ut.
                enda gången det har läckt för honom och då har han haft 1-4 kar uppe konstant i över 7år.


                annars är det rätt säkert om det sätts ihop korrekt.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  #9
                  Ursprungligen postat av jower
                  Föredrar själv filterkar. Då har du mer filteryta än ett ytterfilter. Du kan gömma alla doppvärmare, prober, so2 reaktorer etc. Fast det funkar bättre till kar från 250L och uppåt.
                  Hur gör man ett sådant?

                  Kommentar

                  • jower
                    • December 2002
                    • 472

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tricella
                    Hur gör man ett sådant?
                    Du ber en glasmästare borra hål i karet och fixar genomföringar för avrinning och utblås. Eller så skaffar du en avrinnings box. Sen skaffar du ett mindre kar och har under där du stoppar filterkar etc. Kolla olika lösningar på www.saltvattensguiden.se, du kan kika på Brams akvarium med.
                    /Johan

                    Kommentar

                    • genius
                      • March 2005
                      • 44

                      #11
                      Jag har 2st Eheim 2224 som jag kör samtidigt i mitt 100L :P (ska uppgradera till mitt 240L i sommar, därför kör ja in det nyare 2224an.)

                      ___förbåda____
                      filterkapacitet: 6L
                      pumpkapacitet: 1400L/h
                      filtergenomströmning: 1000L/h
                      vattnet är förbannat klart och fint.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...