Tröttnat på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    Tröttnat på vattnet

    hello!!

    ja vet att ja har frågat förr men bara i andra trådar som inte handlar om detta, och inte fått så mycke svar



    ville bara kolla med er som vet om det inte är meningen att ett ytterfilter ska suga åt sig alla partiklar som svävar omkring i vattnet??
    har absolut ingen aning om vad de kommer ifrån.. ser ut som damm typ, va kan de komma ifrån??? kan de komma från gruset?? (engelsk sjögrus)
    eller kan de komma från rötterna? eller är de för ja matar med enbart frysfoder??

    det är så tråkigt att alla har klart o fint vatten utom ja

    varför sjunker de inte ner till botten??

    kan de ha med o göra att ja har ett innerfilter? (juwels) och ett ytterfilter (fluval 404) i andra änden?

    sen är vattnet inte riktigt klart o genomskinligt, har köpt ett uv filter o kopplat in.. den har varit igång konstant i en vecka nu utan resultat.

    den är kopplad till ytterfiltret. på den slangen som går från ytterfiltret in till akvariet.. är de rätt??

    behöver råd nu hur ja ska göra för ja verkar va den enda som inte lyckas med klart o fint vatten
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    Prova att trycka i en massa filtervadd i innerfiltret. Eller sätt i ett quickfilter.
    /Johan

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      Ursprungligen postat av jower
      Prova att trycka i en massa filtervadd i innerfiltret. Eller sätt i ett quickfilter.

      ska ja ta ur alla svampar från juwel filtret o bara ha massa filtervadd i så fall??
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Det kan vara rötterna som färgar vattnet,vi har alla svampar kvar i juwelfiltret men fyllt upp med filtervadd och har även satt i ett fluval 4+ efter detta fick vi klart vatten.Vi byter filtervadd vid varje vattenbyte.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • cgr
          • March 2005
          • 296

          #5
          hur kan en person ha så många frågor :P
          det kan ha med ljuset att göra oxå, partiklar syns betydligt bättre med vissa lysrör osv. MEn sure, testa med filtervadd.
          Aktiva akvarium:
          180L Juwel Rio,
          Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Vi bytte upp oss en storlek med juwelpumpen i vårt 450 från ett 1000 till ett 1500 för att få mera schvung på vattnet. Det hjälpte. I detta akvariet har vi diskusar som vi matar fyra-fem gånger om dan med mestadels frysmat men även med pellets. Vi tyckte också vi hade mycket partiklar som flöt omkring i vattnet. Vi var lite oroliga att det skulle bli lite för mycket blås för diskusarna men det blev det inte. Sedan har vi alltid filtervadd högst upp vid insuget/utblåset där det grisigaste samlas. Detta byter vi varje gång vi byter vatten. Juwel har färdigklippta små tjusiga filtervadd som har perfekt passform men de är nedrigt dyra så vi kör med det billigaste filtervaddet som vi själva får dra av. Hoppas du fattar vad jag menar...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              ska ja ta ur alla svampar från juwel filtret o bara ha massa filtervadd i så fall??
              Nä alla svamparna skall vara kvar men högst upp kan du lägga filtervadd. Eftersom vi matar så gruvligt så byter vi vatten varannan dag och byter då filtervadden som blilvit rejält smutsig.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                haha märkte nu att de va några frågor

                jo rötterna färgar vattnet brunt men de gör ingenting, tycker de e snyggt ja.

                tomas o anna.. har man i alla svampar så får de inte plats med så mycke filtervadd.

                lysrören har ja bytt ut till sera daylight och blue nåntin tror ja, han sa att dom skulle va bra i alla fall.

                men själva frågan va mer att borde inte ytterfiltret suga åt sig all skit??
                tycker inte ha har märkt nån skillnad alls i karet sen ja köpte min 404
                bortkastade pengar kanske.. även uv filtret va ganska bortkastade pengar eftersom inget av sakerna visar resultat
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  I vårat kar har vi utrymme på 10-12 cm och det går att trycka i en hel del vadd där
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Vi bytte upp oss en storlek med juwelpumpen i vårt 450 från ett 1000 till ett 1500 för att få mera schvung på vattnet. Det hjälpte. I detta akvariet har vi diskusar som vi matar fyra-fem gånger om dan med mestadels frysmat men även med pellets. Vi tyckte också vi hade mycket partiklar som flöt omkring i vattnet. Vi var lite oroliga att det skulle bli lite för mycket blås för diskusarna men det blev det inte. Sedan har vi alltid filtervadd högst upp vid insuget/utblåset där det grisigaste samlas. Detta byter vi varje gång vi byter vatten. Juwel har färdigklippta små tjusiga filtervadd som har perfekt passform men de är nedrigt dyra så vi kör med det billigaste filtervaddet som vi själva får dra av. Hoppas du fattar vad jag menar...
                    trodde min pump va den största som fanns (1000l/h) jumbo heter den tror ja.
                    är oxå lite rädd för att de blir för mycke drag i karet eftersom ja har ett ytterfilter oxå.
                    jo dom färdigklipta vaddbitarna är ju sjukt dyra.. ja har en stor påse med filtervadd som ligger här..

                    ja har ju en del plats över för ja har tagit ur den svarta svampen så där kan ja hu ha filtervadd kanske..

                    men hur får man den hårdpackad??? den löser ju upp sig och blir "lös" när den kommer i vatten..


                    sen en sak till.. hur ska alla partiklar som är i mitten i karet komma till insuget?? dom rör sig ju nästan inte ser de ut som
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      tomas o anna.. har man i alla svampar så får de inte plats med så mycke filtervadd.
                      Sa du inte att det var ett juwelakvarium? I så fall borde det finnas plats för filtervaddhögst upp om svamparna sitter rätt???
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Sa du inte att det var ett juwelakvarium? I så fall borde det finnas plats för filtervaddhögst upp om svamparna sitter rätt???

                        jo visst ja har allt filtervadd längst upp men den gör nog inte mycke nytta så tunn som den är
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          trodde min pump va den största som fanns (1000l/h) jumbo heter den tror ja.
                          är oxå lite rädd för att de blir för mycke drag i karet eftersom ja har ett ytterfilter oxå.
                          jo dom färdigklipta vaddbitarna är ju sjukt dyra.. ja har en stor påse med filtervadd som ligger här..

                          ja har ju en del plats över för ja har tagit ur den svarta svampen så där kan ja hu ha filtervadd kanske..

                          men hur får man den hårdpackad??? den löser ju upp sig och blir "lös" när den kommer i vatten..


                          sen en sak till.. hur ska alla partiklar som är i mitten i karet komma till insuget?? dom rör sig ju nästan inte ser de ut som
                          Nä det finns en "bautajumbo" med. Innan vi bytte tyckte vi som du att vattnet inte rörde sig, nu gör det det och vattnet har blivit mycket klarare! Du behöver inte packa filtervadden hårt??? Varför skall du göra det? Det räcker ju att den ligger som en liten täckare högst upp för att samla upp skiten som kommer med inblåset uppe?? Och som Thomas och Anna skriver så har vi också 10-12 centimeter över på toppen där filtervaddet får plats. Vi har inte tagit bort nån skumdel...
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            jo visst ja har allt filtervadd längst upp men den gör nog inte mycke nytta så tunn som den är
                            Vår gör jättestor nytta. Som sagt, vi byter vatten var annan dag och då byter vi oxå filtervadden. Det gör definitivt vattnet fritt från småpartiklar.
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • cgr
                              • March 2005
                              • 296

                              #15
                              Ursprungligen postat av andreassofus
                              lysrören har ja bytt ut till sera daylight och blue nåntin tror ja, han sa att dom skulle va bra i alla fall.

                              men själva frågan va mer att borde inte ytterfiltret suga åt sig all skit??
                              tycker inte ha har märkt nån skillnad alls i karet sen ja köpte min 404
                              bortkastade pengar kanske.. även uv filtret va ganska bortkastade pengar eftersom inget av sakerna visar resultat

                              Om du bytt lysrör och nu märkt att det är grumligt vatten så är det ju förmodligen pga det. Mitt sylvania daylight tex. gjorde att det såg ut som snö i vattnet nästan, jag bytte till aquarelle och vattnet blev klart igen.

                              UV gör inte vattnet fritt från partiklar, köpte du det för den effekten blir du besviken. Sand och annat kommer åka runt i vattnet precis lika mkt.
                              Ytterfiltret gör inte vattnet fritt från partiklar, men det håller dina fiskar glada eftersom dom får bra vatten.
                              Aktiva akvarium:
                              180L Juwel Rio,
                              Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...