Ytterfilter o strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IaLi
    • January 2006
    • 24

    Ytterfilter o strömavbrott

    Vi kommer att ha ett strömavbrott i hela huset i ca en och en halv timme idag. Jag undrar hur jag skall göra med mitt ytterfilter (Fluval 405) när strömmen slås på igen? /Ia
    /Ia
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1387988

    http://www.luleaakvaristerna.se/

  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    #2
    Ursprungligen postat av IaLi
    Vi kommer att ha ett strömavbrott i hela huset i ca en och en halv timme idag. Jag undrar hur jag skall göra med mitt ytterfilter (Fluval 405) när strömmen slås på igen? /Ia
    Det borde klara sej utan problem, men kan vara riskabelt
    Men jag brukar skölja ur mina ytterfilter om det varit avbrott, just för säkerhets skull.
    Har mina filter varit igång lång tid innan sånt händer så tar jag mej tid att göra rent dom riktigt.

    Annars räcker de nog bara med att skölja ur dom lite lagom..

    Om du nu ska göra det, så ta och skölj ur dom INNAN strömmen slås på igen så du inte får in sunkigt vatten i karet.

    Hörde om en kille en gång som hade ett fint kar med fina fiskar, det hade varit strömavbrott en längre tid, när han kom hem så tänkte han inte på att det kanske hade varit strömbrott länge, så han brydde sej inte om filtret.
    Men när strömmen sen kom så pumpade filtret in en massa survatten och fiskarna dog inom en halvtimme :/

    //Peter

    Kommentar

    • Kockfrallan
      • March 2005
      • 462

      #3
      Mitt ytterfilter va avstängt i tre timmar en gång när jag va på jobbet och det blev inga problem efter det.
      Mvh Marcus
      450L
      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Ursprungligen postat av Kockfrallan
        Mitt ytterfilter va avstängt i tre timmar en gång när jag va på jobbet och det blev inga problem efter det.
        Mvh Marcus
        Då hade du inte mer än en massa tur måste jag säga
        På 3 timmar borde vattnet bli dåligt av en massa döda bakterier tycker jag..

        //Peter

        Kommentar

        • Kockfrallan
          • March 2005
          • 462

          #5
          Ja det hade jag kanske men jag fick välja att stänga av filtret i 24 timmar eller chansa och det gick bra.
          Mvh Marcus
          450L
          5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
          1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
          1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Redbullen
            Hörde om en kille en gång som hade ett fint kar med fina fiskar, det hade varit strömavbrott en längre tid, när han kom hem så tänkte han inte på att det kanske hade varit strömbrott länge, så han brydde sej inte om filtret.
            Men när strömmen sen kom så pumpade filtret in en massa survatten och fiskarna dog inom en halvtimme :/
            hört många såna historier.
            kan ju göra rent filtret rätt ordentligt.
            ju mer skit du får bort ju längre klarar det sej och sålänge du inte står med högtryckstvätt och varmvatten typ går det relativt fort för filtret att komma igång igen.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...