Få tyst på pumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emillifvergren
    • November 2002
    • 26

    Få tyst på pumpen?

    Min pump har gått sönder och har beställt nya delar..

    Drog fram en gammal Eheim pump 2213, som får duga så länge. Tänkte ha den till o sprida co2 sen när allt är klart o andra pumpen funkar igen.

    Men Eheim pumpen låter en del, mer än den ska ialf.

    Har haft pumpen i några år, och nu har den vart stående, och jag har aldrig bytt några delar.

    Kan det hjälpa om man byter ut gummisakerna som håller keramikpinnen på plats, o själva rotorn/propellern eller vad det heter?

    Kan det ha nått med det o göra att det är gammalt o behöver bytas?

    Nån som har nån erfarenhet vad det gäller lite äldre Eheim pumpar som vet o kan tipsa mig?

    /Emil
    - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

    - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Troligtvis så är det just det du beskriver som behöver bytas,det är ju det enda rörliga i pumpen.Det är nog så att gummibussningarna har torkat när det stått ett tag.Du kan ju kolla om de ser torra ut och om impellern är sliten någonstans.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • emillifvergren
      • November 2002
      • 26

      #3
      ok...

      Okey, tack så mkt, bäst o kolla det när jag fått delarna till min andra =)

      Hittade reservdelar på guldfisken inte alls farligt dyrt så d får bli d!

      Tackar igen! =)

      /Emil
      - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

      - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Byt ut axeln och impellern samt de båda gummiplopparna som håller axeln på plats så blir det tyst på den.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • emillifvergren
          • November 2002
          • 26

          #5
          Perfekt tack =)

          Kanske var en dum fråga, som ja skrev antog ja det, funderade på om nån visste bara om d var värt o köpa nytt, men såg att d inte kostar nästan nått så blir o prova.

          =)
          - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

          - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            själv bytte jag bara gummibussningarna och axeln i en gammel antik eheim 2007 och räckte för att bli märkbart tystare men gummibussningarna va 4 storlekar för små.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Köper du en ny impeller får du med en ny axel med. Det som var med min pump, så hade nog hålet genom impellern blivit ovalt och då låter den inget vidare. Efter byte så blev det kanon .
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Redbullen
                • April 2005
                • 1129

                #8
                Bytte bussningar axel och impeller på mitt gammla Fluval 304 som lät som en cementblandare..

                Efter bytet...knäpptyst, har aldrig hört det ge något ljud ifrån sej förutom när de varit lite luftfickor i det.

                //Peter

                Kommentar

                Arbetssätt...