Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillTian
    • April 2006
    • 2

    Nytt akvarium

    Hej!
    Har bestämt mig för att skaffa mitt första akavarium inom kort och skulle behöva lite råd .

    Vill har ett möbelakvarium på ca 140-250 liter men min lilla lägenhet på 42 kvm sätter gränser. Har bara ett ställe att ha det på som är 80 cm brett. Har kollat lite på Juwel och dom verkar riktigt fina men de är 81 cm (!). Aquael har ett med välvd ruta ( snyggt ) som är 80 brett och rymmer 96 liter. Känns dock som att 96 l är lite , har ju läst att ju mindre akvarium desto svårare att skapa ett bra klimat för fiskar och växter.

    Känner ni till nåt annat akvarium som är max 80 cm brett men som rymmer typ 140 l eller mer? Har kolla lite på 8-kantiga med är tveksam om de skulle passa in. Tacksam för alla råd och tips
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Försök att få tag i ett kubakvarie istället,de är rätt så häftiga.Annars så har tropical zoo akvarier som är 75 x 40 x 55 dvs.165 liter.Här har du deras webadress www.tropicalzoo.nu kolla sedan på pacific akvarierna där har du det med.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Det måste kännas frustrerande när det bara skiljer sig 1cm dock så förstår jag inte riktigt när du säger på bredden, men antar att du måste mena längden.
      Hittade ett akvariumet på 80x35x45 cm, 125 liter dock så är det inte något möbelakvarium men det rymms i alla fall om ditt mått stämmer.
      Kanske skulle vara något för dig?

      Tycker som du att 96L är inte mycket utan det ska rymmas några liter till.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        om du eller nån i din närhet är lite händiga går det att bygga ett akvarie själv.
        är inte så svårt och hemförsäkringen gäller bara det är "fackmannamässigt" utfört.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Du skulle faktiskt kunna få in 576 liter på dina 80 cm; en nästankub på 80x80x90. Om du har vägarna förbi Stockholm finns den hos Globefish. De har även ett 144-liters och ett 168-liters som skulle få plats. Titta på www.globefish.nu/ under akvarier.
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • LillTian
            • April 2006
            • 2

            #6
            Kollade runt lite på de akvarier ni rekommenderat och där var flera som nog skulle passa riktigt bra. Att bygga eget tror jag inte jag vågar mig på Är iofs ganska händig men har aldrig gjort nåt sånt innan. Kollade upp det där på 575 liter och nog hade det fått plats men det hade blivit lite väl maffigt. Dom på 144 l och 168 l skulle nog kunna bli bra.

            Jag ska ta och åka till Växjö i helgen besöka en fin akvarieaffär där som min bror har handlat av. Dom kan nog ta hem de mesta och ge massa goda råd. Jag tackar och bockar för hjälpen Kommer säkert behöva mer hjälp så småningom och då vet jag ju vart jag ska vända mig

            Kommentar

            Arbetssätt...