Den gröna mattan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • je1
    • June 2004
    • 15

    Den gröna mattan

    En heltäckande grön matta som lägger sej över allting som ett slemtäcke. Vad är det, alger? provat med täta vattenbyten och att suga bort hela tiden. Lossnar jättelät från växter och inredning, men kommer tillbaka jättefort. Verkar inte som någon verkar intresserad av att äta på mattan heller. Är det det som kallas "cyanobakterier" Hur får jag bort eländet...
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Låter definitivt som cyanobakterier. Om du söker på forumet så finns det många trådar om detta satans påfund!

    Lite snabba tips:
    -Gör en total mörkläggning i minst 3 dagar av karet, sug upp så mycket cyano innan mörkläggning.
    -Minska på ljuset i karet.
    -Gör inte rent lika ofta.
    -Tillsätta KNO3.
    -Prova att lägga i en alkotte/alkottar i karet, ett tips jag tänker prova om jag får cyano igen i framtiden.

    Lycka till!
    Senast redigerad av Mohlén; 09 April 2006, 15:06.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      Ursprungligen postat av Mohlén
      Låter definitivt som cyanobakterier. Om du söker på forumet så finns det många trådar om detta satans påfund!

      Lite snabba tips:
      -Gör en total mörkläggning i minst 3 dagar av karet, sug upp så mycket cyano innan mörkläggning.
      -Minska på ljuset i karet.
      -Gör inte rent lika ofta.
      -Prova att lägga i en alkotte/alkottar i karet, ett tips jag tänker prova om jag får cyano igen i framtiden.

      Lycka till!
      på vilket sätt hjälper alkottar mot algerna??
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Mohlén
        • January 2004
        • 273

        #4
        Innehåller humussyra som kan ha effekt emot cyano, läste en tidigare tråd där en här på zoopet testat alkottar med gott resultat. defdac hade hittat en länk där han såg att humussyra kan ha effekt på bakterier. Kolla länken för den tråd jag pratar om: http://www.zpet.se/forum/showthread....hlight=alkotte

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          ok.. tack för tipset..
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #6
            Varsego

            Kommentar

            • je1
              • June 2004
              • 15

              #7
              Skall til llandet i påsk och då samla på mej ett gäng alkottar. Innan jag åker skall jag dock prova med att stoppa i lite torv som jag har liggande, det bör (?) ha liknande effekt. Tack för tips...

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                vart bor du je1?? tror inte de finns alkottar där ja bor i alla fall
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Mohlén
                  • January 2004
                  • 273

                  #9
                  Alla försök är ju värda försöket, om torv har någon effekt låter jag vara osagt, men de ska bli intressant och höra från dig om du hittar alkottar och om det får någon effekt.

                  Annars e total mörkläggning bästa tipset, men risken är att cyanon kommer tillbaka, mörkläggningen hjälper för studen men tar inte alltid bort orsaken. Jag har iofs lyckats helt med en mörkläggning då cyanon ej kom tillbaka, men i ett annat kar gick det sämre. Men som sagt mörkläggning brukar funka för många.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • peter120
                    • December 2005
                    • 70

                    #10
                    Annars kanske det absolut lättaste är att köpa lite snabbväxande växter. Jag hade precis samma problem i mitt malawi, men jag fick helt enkelt gå ifrån biotopen och lägga i några växter. Då försvann algmattan. Det handlar ju om att växterna ska ta mer näring än algerna. Sök på snabbväxande växter i artbeskrivning växter.

                    /Peter

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Men seramorena innehåller väl humussyra?

                      Kommentar

                      • Mohlén
                        • January 2004
                        • 273

                        #12
                        Ursprungligen postat av peter120
                        Annars kanske det absolut lättaste är att köpa lite snabbväxande växter. Jag hade precis samma problem i mitt malawi, men jag fick helt enkelt gå ifrån biotopen och lägga i några växter. Då försvann algmattan. Det handlar ju om att växterna ska ta mer näring än algerna. Sök på snabbväxande växter i artbeskrivning växter.

                        /Peter
                        Jag tror det är lättare att göra en total mörkläggning, sen införskaffa massa växter som konkurrerar med cyanon. Iofs kanske du menar enbart mot alger och det är ju inte problemet här utan cyanon som är bakterier och inte alger. Fungerar iofs likadant väl.

                        Kommentar

                        • Mohlén
                          • January 2004
                          • 273

                          #13
                          Ursprungligen postat av tetra 1
                          Men seramorena innehåller väl humussyra?
                          Vettefan? Men kan mycket väl vara möjligt, har ju hört om flera här på zoopet som lyckats få bort cyanon med hjälp av olika algborttagningsmedel.

                          Kommentar

                          • Bucket
                            • February 2004
                            • 1020

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mohlén
                            Vettefan? Men kan mycket väl vara möjligt, har ju hört om flera här på zoopet som lyckats få bort cyanon med hjälp av olika algborttagningsmedel.

                            General Tonic och Fungistop har bra effekt mot Cyano. Men inte mot orsaken till att den kom.. så det kan lika fort blomma upp igen.
                            jävla massa akvarium!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                            Kommentar

                            • Mohlén
                              • January 2004
                              • 273

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bucket
                              General Tonic och Fungistop har bra effekt mot Cyano. Men inte mot orsaken till att den kom.. så det kan lika fort blomma upp igen.
                              Det har du rätt i, va samma för mig när jag lyckades med en total mörkläggning i mitt 152L kar, då försvann cyanon och kom aldrig tillbaka, men i mitt 222L kar kom cyanon tillbaka oavsett mörkläggning. Men jag ska inte uttala mig allt för mycket om vattenkemi för jag är en novis på området, sånt får man överlåta åt defdac med flera experter istället, hehe!

                              Men i 152L karet matade jag mindre efter cyanon försvann, sen fick växterna och fina vanliga grönalger övertaget till nackdel för cyanon. I 222L karet tog sig dock aldrig växterna bra sen var fiskbelastningen stor och ljuset för kraftigt vilket gynnade cyanon?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...