Grönaktigt glas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Grönaktigt glas?

    Nu står akvariet äntligen på plats och jag har fyllt upp det med vatten för att kolla så att det inte läcker och det gör det inte

    Men jag tycker att glaset ser väldigt blågrönaktigt ut. Kan inte minnas att mitt första akvarium såg ut så där. Är allt glas grönaktigt när det är lite tjockare, eller kan det vara så att de har byggt akvariet med fel sorts glas?

    Detta kanske är en dum fråga (känner mig okunnig ), men jag kan verkligen inte minnas att jag nånsin sett ett så grönt akvarium. Eller ser alla akvarier ut så där när de är oinredda med bara vatten i?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    Allt "vanligt" glas, så kallat float glas, har en grönton. Och i stort sett alla akvarium är byggda i floatglas. Så det e normalt. Sen kan ljuset i rummet, ljuset över akvariet samt vinkeln du står i påverka det så att det syns mer eller mindre.

    Man kan beställa akvarium i helt genomskinligt glas. Brukar kallas weis-glas, optiwhite mm. Men då får man oftast gå till en glasmästare. Och det kostar bra mkt mer än vanligt glas.
    /Johan

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack för informationen! Kanske är mitt första akvarium byggt i optiwhite-glas (märket är Akvastabil). Men det är skönt att veta att det inte är "fel" glas på mitt nya iaf. Antar i så fall att färgerna på fiskarna inte kommer att påverkas nämnvärt när all inredning och belysning är på plats?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • jower
        • December 2002
        • 472

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Tack för informationen! Kanske är mitt första akvarium byggt i optiwhite-glas (märket är Akvastabil). Men det är skönt att veta att det inte är "fel" glas på mitt nya iaf. Antar i så fall att färgerna på fiskarna inte kommer att påverkas nämnvärt när all inredning och belysning är på plats?
        Tvivlar på det. Aquastabil e billiga grejor. Tror bara det e glastjockleken som påverkar. Eller kanske glas från en sämre leverantör.
        /Johan

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av jower
          Tror bara det e glastjockleken som påverkar. Eller kanske glas från en sämre leverantör.
          Så det kan vara skillnad alltså? Hmm, tror du det kommer att påverka fiskarnas färger?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jower
            • December 2002
            • 472

            #6
            tror att du inte kommer märka det om en vecka....
            /Johan

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Ursprungligen postat av jower
              Tvivlar på det. Aquastabil e billiga grejor. Tror bara det e glastjockleken som påverkar. Eller kanske glas från en sämre leverantör.
              Är kvaliteten på glas från f.d. öststaterna (Polen) sämre? Glaset är mycket billigare där.

              Bara en fråga, inget annat
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • jower
                • December 2002
                • 472

                #8
                Inte en aning. Men jag tycker jag sett en skillnad på olika kar.
                /Johan

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #9
                  Hörde av en handlare, att vissa tillverkare från öststaterna fläskade till med riktigt tjockt glas, så när dom fick akvariumet så kunde dom väga som bly.
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Opus
                    Hörde av en handlare, att vissa tillverkare från öststaterna fläskade till med riktigt tjockt glas, så när dom fick akvariumet så kunde dom väga som bly.
                    Mitt är ganska tungt faktiskt...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...