Akvariumet är uppstartat å klart, allt har gått bra ..MEN..ska man inte ha täckglas mellan ramp och vatten....?..känns inge bra.. ...(alla fiskar har överlevt )
beror lite på hur rampen ser ut, täcker rampen hela ovansidan så är det ju ingen fara att de ska hoppa ut, däremot kanske vattnet dunstar fortare och avkyls mer (doppvärmaren får gå lite mer ev.), om man inte har täckglas
jag tror du syftar på fukten?! jag tror du bör ha rampen på ett täckglas... själv har jag en heltäckande ramp i plast (inga glas som skyddar) men då är rören försedda med särskilda täta packningar!
tänkte faktiskt inte på om fiskar hoppar ut eller dyl..
tänkte mer på mig själv och mina barn, ni vet el och vatten......känns inte så säkert..sen vet inte jag om det inte gör nåt med fiskplask och kondens och dyl...vill gärna ha mer råd..snabbt. tack på förhand/kajsa
Jag har kört mina ramper utan täckglas för de mesta, alldrig haft några problem. Men om det är ett hemmabygge så blir jag lite fundersam på vad man har använt för komponenter. Det finns drossel att köpa med tätande gummi ändor och då är de inge problem, har man kört med vanliga delar och koplat grejjerna själv så blir jag lite mer tveksam.
Jag vågar dock hävda att risken är större att rampen bara dör än att nån blir skadad om nåt nu händer..
Typ att kondensen kortsluter allt, jag skulle gärna se lite bilder de blir lättare att bedömma.
skulle vilja ha täckglas men det är bara list på en sida på akvariumet att lägga glaset på...?Funderar på att bygga en ny "huv" själv, ja med hjälp förstås (har en bror som är kunnig på det elektriska) med jag vet inte vad jag ska köpa, vad som fungerar till akvarium + att jag skulle vilja ha nån sorts kvällsbelysning. Och då vill jag naturligtvis inte köpa det allra dyraste(fattig student som man är)Är det nån som har några tips, å som är duktig att förklara för en som är novis..
Förresten, ja han körde utan glas
Kommentar