Jag har hittat ett beg akvarium på blocket, men det fattas lyse till det, och det är ett 120L , funkar det o ha en ramp med vanliga glödlampor eller måste man ha lysrör? Har tänkte o ha lite småfisk i de, guppy o black molly o lite sånt..
Amatur med rör eller glödlampa?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
lysrör är helt klart att rekommendera.
går att ha glödlampor men då kan du glömma allt va vxter heter -
Det är inte riktigt sant... Vi som är gamla nog att minnas när akvarier alltid hade glödlampsbelysningar minns att javaormbunke, javamossa, och svärdsplanta funkade (men oftast hade lite alger på sig pga att de växte långsamt).
Lysrör är att föredra.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Hej.
Kör med lågenergilampor,funkar jätte bra,använder enbart dessa.
MVH MatsKommentar
-
jag skulle definitivt undvika en glödlampsarmatur såvida min ambition inte hade varit att ha ett svartvattensakvarium. då hade det _möjligen_ varit ett alternativ.
jag skulle nog rekommendera dig att köpa ett nytt akvarium, eftersom en lös ramp är svindyr i förhållande till vad det kostar att köpa ett akvarium där en ramp ingår. såvida du inte hittar en sådan begagnad också.
väljer du att köpa en glödlampsarmatur kommer du att vara ganska hårt låst i ditt val av ljus till akvariumet, du kommer i princip bara att kunna välja mellan varmvitt till ett lågt pris, kallvitt till ett ännu högre och lågenergiväxtljus till ett pris som ligger långt över lysrör(i förhållande till ljusmängd)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ravenlysrör är helt klart att rekommendera.
går att ha glödlampor men då kan du glömma allt va vxter heter
Jag kör med 2st 15w lamper i mitt yngelkar ..
Växterna stormtrivs trivs bättre än i mitt kar med 2st 1000k rör
kanske e olika för olika växter samt vattnet blir ju inte så snygt inte heller fiskarna______________________________________________
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."Kommentar
-
Ursprungligen postat av maydayJag kör med 2st 15w lamper i mitt yngelkar ..Kommentar
-
-
i dagsläget finna ju en uppsjö av bra växtrör och som framhäver fiskars färger så glödlampan är väl iallafall ganska förkastlig och hör 70-talet till... passar dock bra över skrivbordet!Kommentar
-
För små kar i stolekar upp till 75L tycker jag att några lågenergilampor i en ramp är ganska funkis. Det är billig drift, det är en liten investering och man är snabbt igång. Reservdelar finns på närmaste livsmedelsbutik.
Att köpa dyra akvarielysrör, som därtill är besvärliga att transportera, och sätta dem i en ännu dyrare ramp i tron om att nu skall alla växter må jättebra är helt fel. Utöver en bra belysning brukar krävas gödning (PMDD är förvisso rätt så enkelt) och CO2 om man vill ha "champagnebubblor". Den positiva effekten för växterna av dessa akvarielysrör försvinner också med tiden, och många rekommenderar byte efter 3-4.000 timmars brinntid (ungefär en gång om året).
Många växter trivs dessutom rätt så bra med lite mindre ljus, och jag tycker inte att det är så mycket man måste göra avkall på även om man kör lite mer lowtech/budget. Att anpassa sitt akvarium till växtakvarium brukar göra att hobbyn blir mycket dyrare än den annars skulle behöva bli.Kommentar
-
Ursprungligen postat av swetrotännu dyrare ramp
nackdelen med att köra 2glödrampsramp med lågenergilampor är att man får ljusa sidor och en mörk mitten då sockeln till lågenergilampor i regel är rätt stor och skärmar då bort mycket ljus.
många rekommenderar byte efter 3-4.000 timmars brinntid (ungefär en gång om året).
Att anpassa sitt akvarium till växtakvarium brukar göra att hobbyn blir mycket dyrare än den annars skulle behöva bli.
växtakvarium är inte alls synonymt med dyrt utan det är man själv som väljer hur dyrt man tycker det ska va.
kör själv växtakvarie och under dom senaste 6 månaderna har ja inte köpt nåt just för växterna så för min del är det inte dyrare än ett sällskapsakvarie skulle va.Kommentar
Kommentar