Livslängd på AquaEL Fan 3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Livslängd på AquaEL Fan 3?

    Som ni kanske märkt på mina inlägg (detta är det 3je...) så har jag fått en nytändning när det gäller mina akvarie!
    Jag har en AquaEL Fan 3 till mitt 250 L. Det har funkat bra i 2 år nu, men det börjar kännas lite trött.
    När jag sätter en bit nylonstrumpa på utblåset, för att förhindra mina Sebrabotior att simma in, så orkar den inte trycka ut vatten. Är den förbrukad tro?
    Funderar på att investera i en annan pump.
    Vill ni hängivna akvarister ge mig några tips på bra pumpar? Hur fungerar ytterfilter?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    låter konstigt.. har du gjort rent impellern och sköljt ur pumpen ordentligt?

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Jag har rengjort allt som kan göras utan att skruva sönder den =)
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        ja då vet jag inte? jag har också en aquael 3 som funkar suuuper efter 2 år...

        Kommentar

        • MantaC0re
          • July 2005
          • 512

          #5
          Köpte den "nya" modellen från Aquael, unifilter och det är som natt och dag mellan dom gamla och nya. har det näst största*2 och det minsta, fungerar prima. Har även den gamla serien 1,2,3 hela kittet. Men dom nya har grövre filtermatta och är delad i två. aquael fan3 har en tendens att sätta igen sig hela tiden, har bytt ut den filterbit som sitter i mot en blåfiltermatta det gör mycket.

          Har du små zebrabotior eller?? annars behöver du ingen nylonstrumpa. mina sitter överallt på pumpen, har då inte haft några problem med att dom skulle sugas fast eller dyligt.

          Mvh Mattias
          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            ytterfilter kan väl vara jobbiga ibland tex. om inte packningarna sitter rätt när du har rengjort den eller du får luft i den så den inte startar... men fördelarna är också många... mycket filtervolym, rengöring sällan, tar ingen plats i akvariet...

            Kommentar

            • Mollymamman
              • July 2004
              • 198

              #7
              Allts mina Sebrabotior simmar mot strömmen in i pumhuset och åker karusell tills dom dör...
              Jag är nöjd för övrigt med denna pump och jag har bytt ut den tillhörande skumgummibiten mot syntetisk vit matta.
              Antar att mycket skit kommer med igenom pumpen och sätter sig på insidan av nylonstrumpan på utblåset. Får ju rengöras ofta. Kanske jag ska köpa en nyare modell då?
              250L
              Mollyyngel Svärdbäraryngel
              2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                Jag tror inte att den är förbrukad iaf. Antagligen så behöver den rengöras om den inte går som den brukar, precis som andra säger.

                Du kanske har råkat reglera trycket med någon "spak" ?

                Pumphuvuden brukar normalt hålla i minst 15-20 år, och det som då händer är ofta att sladden från pumpen eller dyl. går sönder p.g.a. att gummin/plasten blivit för gammal. Själva mekaniken i pumpen går i princip aldrig sönder.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • Mollymamman
                  • July 2004
                  • 198

                  #9
                  OK! Tack för alla svar! Har kollat runt på den nya modellen Aquael Unifilter. Vilken skulle passa mitt akvarium, 750 l/h eller 1000 l/h?
                  Finns det någon bra nätbutik som ni kan rekommendera? Tittar just nu på PWSS.
                  250L
                  Mollyyngel Svärdbäraryngel
                  2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                  Kommentar

                  • MantaC0re
                    • July 2005
                    • 512

                    #10
                    Det var märkligt. har du köpt självmords botior??
                    Sätt en bit grovt myggnät där ist för nylon strumpan.
                    Ja PWSS är billiga och bra att göra med.
                    Aquael är väl inte direkt kända för Kvalité men billiga är dom iaf.
                    Du kanske har för fint filter till ytterfiltret så det stryper strömmen.
                    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                    Kommentar

                    Arbetssätt...