utflödet på mitt 404?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    utflödet på mitt 404?

    ja,det står att det ska vara 1300 l/h fritt flöde och 850 l/h vattencirkulation,men et känns knappast som att det är så om man jämför med min pump.... när man tar fluvalens pump ovanför ytan så åker den tjocka strålen bara ca 15 cm,om ens det...vad kan vara felet? går det att göra det snabbare på något sätt?
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Nja... Det låter ju inte riktigt som det ska. Har du provat att vända och vrida på filterlådan? Det kanske sitter en massa luft i filtret som måste hitta ut.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • el_pako
      • November 2005
      • 276

      #3
      joo det kanske är så,men hur menar du vända och vrida?

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Medans filtret är igång så lyft upp det och vänd och vrid lite på det så att instängd luft kan flytta på sig och förhoppningsvis ta sig ut.

        Har du haft igång filtret länge så kan det helt enkelt vara att det är mycket skit på filtermattorna eller i slängarna.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Jag tror nog att med "att vända och vrida" menas luta filtret så att impellern får arbeta i vatten i stället för att tugga runt i en luftblåsa.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • el_pako
            • November 2005
            • 276

            #6
            jag vände och vred och skakade,men det hjälpte inget,det kom istället us en massa skit vatten från utblåset från filtret =( .....alltså min andra pump som pumpar 900l/h är minst 2-3 gånger kraftigare än fluvalen,väldigt deprimerande =( någon som har något annat tips?

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Mitt enda tips som jag då har är att göra rent filtret.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Som Gimbo säger: riv filtret, rengör grundligt, ersätt ev. tät filtermassa mot grovporigare (t.ex. 10 ppm filtermatta) som inte hindrar flödet lika mycket.

                Sen är det nog bara att acceptera att ytterfilter tappar runt halva effekten i slangar & filtermassa, deras funktion är huvudsakligen att rena vattnet, inte att sätta snurr på det. Vill du ha cirkulation är innerfilter eller cirkulationspumpar effektivare.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Glöm inte att rengöra slängarna också.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • el_pako
                    • November 2005
                    • 276

                    #10
                    smutsigt är det inte,för et var inte så länge sedan jag tvätta det,och det har varit så sedan jag köpte det av en man....men möjligtvis kan det vara för tätt filtermaterial.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Ja, för mer flöde än det du berättar ska det vara. Det är ett ganska så bra flöde i en 404:a.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • el_pako
                        • November 2005
                        • 276

                        #12
                        alltså filtret håller verkligen mitt akvarium rent och snyggt,men det tråkiga är att utflödet är så svagt för malawisarna....kan det inte bero på något annat förutom att det kan vara för tätt filtermaterial? =(

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Bara som information... Jag kör f.n. ett Rena XP3 (1500 liter i timmen) ytterfilter och ett Fluval 4+ (1000 liter i timmen) innerfilter i mitt _150 liters_ akvarium, och nu tycker jag att jag har OK cirkulation*.

                          Du säger inte hur stort akvarium du har, men vill du ha märkbart strömt i akvariet behöver du pumpar med verklig kapacitet på 5x, eller gärna 10x, akvariets volym i timmen.
                          Jag har f.n. pumpkapacitet per timme på 16x akvariets volym (nominell kapacitet; i verkligheten är det kanske 8-10x), och det är nu strömt men ändå inte mer strömt än att mina räkor och dvärgdanior kan stå emot med lätthet. Malawis skulle defintivt inte ha några problem, och min korallsand blåser inte runt.

                          Mitt tips är en dränkbar cirkulationspump. En som blåser runt 1000-2000 liter i timmen kostar bara ett par-tre hundra. Sätt en bit filtermatta på insuget och kör.


                          * Brasklapp: jag har bakgrund som saltvattensakvarist, så min uppfattning om "lagom strömt" är rätt annorlunda än den en växtakvarist har. Jag vill att det skall blåsa i akvariet, helt enkelt.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Opus
                            • January 2006
                            • 1014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            * Brasklapp: jag har bakgrund som saltvattensakvarist, så min uppfattning om "lagom strömt" är rätt annorlunda än den en växtakvarist har. Jag vill att det skall blåsa i akvariet, helt enkelt.
                            Ja, det lär det ju göra med den uppsättningen i ett 150l akvarium. Även om Rena xP3 'bara' kör i 1350 l/t
                            Vescere bracis meis!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Mja, det är synligt strömt, men blåser faktiskt mindre än man kanske skulle tro. Som sagt, mina 2cm Danio choprae har inga problem med att simma rakt genom det strömmaste området, och det finns gott om områden i akvariet där det är i stort sett strömstilla.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...