Brun sörja i innerfiltret!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Brun sörja i innerfiltret!

    Jag har ett platssatt innerfilter i mitt 840liters.

    Blå skummfiltermatta och ett Aquabee 3000.

    Nu efter ett par månader så har det blivit som en brun gegga i filterkammaren. Man ser även att det kryper lite små genomskinliga sniglar i geggan.

    Är det normalt/bra? Ska man låta det vara så eller ska man suga bort geggan?

    Tack för svar och funderingar.
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    inte sett sniglar i mitt, men bruna geggan har jag också..

    Kommentar

    • Azeah
      • October 2005
      • 266

      #3
      dom är jättesmå.... syns knappt. Finns oxå andra små krabbater som krälar runt, men dom är ännu mindre än sniglarna.
      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Geggan är nedbrytningsprodukter. Det är inte farligt, men det sänker flödet genom filtret, så det kan vara läge att ta ut filtret och skölja rent så gott du kan. Smådjuren är inte heller nåt att bry sig om, det är normalt att de finns där.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          Geggan har ja i mitt innerfilter också.
          För att göra rent ska man ta typ en hink med vatten från akvariet och skölja filtret i. Har ja hört härifrån då stannar den bra bakterie kulturen kvar fast geggan försvinner.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nejdå, vanligt kranvatten går bara bra, klorhalten i kranvatten är så låg att du inte dödar bakterierna. Skölj under kranen i ljummet vatten bara.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Nejdå, vanligt kranvatten går bara bra, klorhalten i kranvatten är så låg att du inte dödar bakterierna. Skölj under kranen i ljummet vatten bara.
              Du bør vel først teste hvor mye klor du har i kranvannet... er forskjellig fra sted til sted i Norge, er kanksje det i Sverige også
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                sverige minskar ner på kloranvändningen och använder alternativa metoder som uv och ozon men även chloramin
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • desiredillusion
                  • February 2006
                  • 512

                  #9
                  Ok da så

                  Her jeg bor er det så mye klor til tider at man kjenner klorlukten når vannet renner i springen...
                  I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...