hej. jag köpte ett akvarium iförrgår och när jag fyllde den med vatten idag upptäckte jag att det inte va helt tät på botten av akvariet. Så dum som jag va tog jag ingen kvitto när jag köpte den. vad tycker ni jag ska göra?
Tycker absolut att du ska gå tillbaka till butiken!
Om du börjar kleta med silikon och det inte blir tätt ändå är risken rätt stor att de propsar på att det är du själv som fixat felet....
Prata med dem först innan du gör något!
tja, är den köpt i butik så kan du pröva gå dit och begära att få häva köpet, du behöver inget kvitto i sig, bara kunna "bevisa" att du köpt akvariet där.
var i botten är akvariet inte tätt? är det en spricka i glaset går det att fixa genom att du silikonar en glasskiva över sprickan, är det fogen som läcker så bör det i princip räcka med att du silikonar över den. har fogen däremot börjat släppa från glaset, så kan det vara lite andra problem.
Bara att försöka laga då. vid köp av begagnade saker från privatpersoner gäller "as is". Om inte köparen gett dig ett löfte om att akvariet är helt läckfritt och du kan bevisa det så har du inte mycket att hämta på att bråka om det.
Om det är ett lite äldre kar och det har börjat läcka i en fog så tycker jag nog att man ska silikona om hela karet. Om du bara "lagar" med silikon där det läcker nu så tror jag inte du behöver vara orolig för att det inte håller (om du gör det rätt). Det jag skulle vara orolig för är hur länge det dröjer innan de andra fogarna börjar läcka. Är silikonet gammalt och torkat så kommer det förmodligen börja läcka, i alla fall långt innan din lagning.
Jag gjorde nya fogar på mitt 136L kar igår. Det gick ganska smidigt (förrutom att det var ett helvete att få fogarna fina . Jag köpt en klickskrapa för 29kr och en tub silikon för 49kr, så det är ju inga större kostnader att tala om. Sen tar det väl några timmar att skära bort den gamla silikonen och tvätta rent och så, men om du jämför med vad som kan hända om det börjar läcka igen så är det helt lugnt värt det.
Det håller väldigt mycket längre förutsatt att det raven nämner har följts.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Kommentar