Doppvärmaren i en egen låda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZerQ
    • January 2006
    • 20

    Doppvärmaren i en egen låda?

    Hej

    Jag sitter och funderar på om man kan montera doppvärmaren i en egen liten låda direkt efter ytterfiltret?

    Det vore ganska bra för att slippa ha den i akvariet. Tänkte bygga mig i plexiglas så att man kan se om värmaren slår till/ifrån som den skall.

    Någon som har erfarenhet?

    /Johnny
    =========================================
    Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Jag har funderat lite i samma banor. Fast mina tankar var snarare inne på varför tillverkarna inte bygger in en liten lagom stor kanal där man kan sticka in en doppvärmare direkt i ytterfiltret.

    Detta tror jag är en pålitligare och snyggare lösning, titta på bild 17 och 18.


    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • ZerQ
      • January 2006
      • 20

      #3
      Jo det är ingen dum idé Eheim har ju inbyggda i en del av sina ytterfilter men då kostar dom också därefter...

      Skall inte ha en så tjock bakgrund i mitt så det var därför jag funderade om en låda istället.

      Sedan funderar jag på om det är bättre och ha ganska mycket mer effekt än vad man normalt behöver på doppvärmaren, högre effekt borde ju värma fortare och iom det dra mindre ström ändå än det svagare.

      /Johnny
      =========================================
      Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Kan ju vara ett problem med o ta en större värmare än en mindre,termostaten i den större får ju slå på och av hela tiden och med det att den går sönder fortare.Tror inte heller att du skulle tjäna nått mer på ström på den större icohmed att den drar mera..hehe bara lite funderingar
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Håller med, tror nog att du lika gärna kan köra på en som är byggd för din akvariestorlek.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • fabiaRS
            • November 2005
            • 193

            #6
            finns ju värmare som man kopplar direkt å slangen efter ytterfiltret..

            Kommentar

            • Kockfrallan
              • March 2005
              • 462

              #7
              Hur har du tänkt att göra med strömsladden till doppen om du ska ha den i en lite låda mellan filtret och karet?
              Kommer nog bli svårt att få det tätt riktigt. Det måste ju också hålla annars har du allt vatten på golvet.
              Mvh Marcus
              450L
              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

              Kommentar

              • fabiaRS
                • November 2005
                • 193

                #8

                köp en såndär..baraplugga in köra..slipper du bygga nåt eget som kan läcka osv

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  värsta är ju om en för stor värmare inte slår ifrån så kan det bli för varmt ganska snabbt

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    att värma vattend drar lika mycke ström oavsett om värmaren är på 25w eller 250w.

                    går åt 4.2joule=1 kalori för att värma 1gram vatten 1grad.

                    ska du ha doppvärmaren i en låda kanske du kan göra en hållare bakom en lysramp så ifall lådan går sönder hamnar vatten likförbannat i akvariet.

                    men tänk för guds skull på att om du bygger en låda och den går sönder så att en massa vatten läcker ut så gäller troligen inte hemförsäkringen så bor du i villa kan det bli svindyrt.
                    Senast redigerad av Raven; 31 March 2006, 09:15.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • ZerQ
                      • January 2006
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av fabiaRS
                      http://www.akvarielagunen.se/web/sho...et&itemid=2018
                      köp en såndär..baraplugga in köra..slipper du bygga nåt eget som kan läcka osv
                      Jo en sådan såg onekligen mycket intressant ut, priset är ju inte helt och hållet fel heller.

                      Tja det borde inte vara alltför svårt att få en låda tät, rätt lim så blir allt tätt...
                      Sladden tänkte jag såfall enklast silikonlimma fast i ett pålimmat litet rör ovanpå tanken.

                      Effekten på värmaren hör jag skall vara rätt storlek ifrån början tack Raven.

                      /Johnny
                      =========================================
                      Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...